Op zoek naar een loodgieter in Rotterdam? Grote kans dat je deze twee termen inklopt bij je favoriete zoekmachine. De Gouden Gids komt er nauwelijks nog aan te pas. Lokaal zoeken groeit fors – in de VS zoekt nu al meer dan 60% van de internetters regelmatig naar lokale aanbieders. Local search biedt dus kansen voor lokale en regionale ondernemers.
Van Google tot iLocal
De ‘grote drie’ – Google (local.google.nl), Yahoo (local.yahoo.com) en Microsoft (local.live.com) – zien in lokale MKB-ers een interessante groeimarkt en stemmen daar hun advertentiemogelijkheden op af. Volgens onderzoek van de Kelsey Group is de wereldwijde local search markt in 2008 goed voor 2,5 miljard dollar. Dus heeft iedere zichzelf respecterende zoekmachine ondertussen een lokale variant opgetuigd. Ook in Nederland duiken steeds meer ‘local search engines’ op, waarvan iLocal waarschijnlijk de bekendste is.
Local Search: kansen voor het midden- en kleinbedrijf
Dankzij lokaal adverteren wordt het web eindelijk écht interessant voor MKB-ers. Werden er vroeger heel wat online advertentie euros verspilt buiten de regio, tegenwoordig kun je je budget met de grootst mogelijke precizie inzetten. Via het world wide web bereikt je nu precies het publiek bij jou in de buurt. Net als een advertentie in de lokale krant, maar dan meetbaar én ook nog eens stukken goedkoper.
Lokaal adverteren via Google AdWords
Google AdWords bied je de mogelijkheid tot lokaal of regionaal adverteren. Je kunt er voor kiezen je advertentie enkel en alleen te tonen in een bepaalde woonplaats of provincie. Je kunt ook in een door jezelf te bepalen straal rondom je vestigingsplaats adverteren.
En daarmee wordt adverteren bij Google voor bijvoorbeeld de lokale pizzeria opeens erg interessant; je bereikt namelijk precies de markt waar je je pizza’s ook daadwerkelijk kunt bezorgen.
Lokale advertenties worden bij Google op meerdere plekken vertoond. Als een gebruiker zoekt naar een pizzeria in dordrecht, dan geeft Google een lijst van pizzeria’s in en om Dordrecht weer binnen de zoekresultaten.
Deze lijst wordt echter óók vertoond bij zoekpartners van Google én op Google Maps. Google Maps toont een kaart met alle pizzeria’s in en om dordrecht. Door te klikken op een van de markeerpunten op de kaart verschijnt een venster met meer informatie over de pizzeria, zoals telefoonnummer, webpagina’s en recensies door gebruikers.
Local search via iLocal
In Nederland timmert vooral iLocal druk aan de weg. Sinds 2005 zijn zij druk in de weer met lokaal zoeken. Deze ‘local search engine’ biedt adverteerders verschillende mogelijkheden en bereikt naar eigen zeggen 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand. De vermeldingen op iLocal zijn ook terug te vinden in de zoekresultaten van Ilse.nl, wat voor bereik zorgt onder mensen die iLocal (nog) niet gebruiken.
Als adverteerder ben je met een gratis vermelding in ieder geval zichtbaar. Je kunt eenvoudig controleren of je reeds vindbaar bent via iLocal en of je gegevens kloppen.
Verder biedt iLocal je de mogelijkheid tot twee betaalde varianten waarbij ze een ‘lead garantie’ afgeven. Ze garanderen een vooraf bepaald aantal leads naar de contactpagina van de adverteerder. Halen ze dit aantal niet, dan realiseert iLocal via Google Adwords extra bezoekers naar deze contactpagina.
Tot slot kun je er nog voor kiezen om ook in omringende plaatsen of in de gehele provincie zichtbaar te zien, wat kansen biedt voor regionale bedrijven. Zijn je klanten best bereid om een stukje te reizen voor jouw product of dienst? Dan is dit misschien het overwegen waard.
Meer weten?
Lees dan verder op mijn blog of bekijk mijn zoekmachine marketing diensten.