Google AdWords in een nieuw jasje

nieuwe_google_adwords_interfaceGoogle AdWords – het programma waarmee je advertenties kunt plaatsen op o.a. Google.nl  – krijgt een nieuwe look en feel. Momenteel kan je de nieuwe interface al uitproberen (joepie, weer een bèta….).

Mijn eerste bevindingen zijn positief. Qua design heeft de nieuwe AdWords module veel weg van Google Analytics, het statistieken programma van Google. De wijzigingen zorgen voor meer gebruiksgemak, makkelijkere navigatie en beter inzicht in de trends.

Geen tweede kans voor een eerste indruk…
… maar dat zit wel goed! Boven de campagne cijfers hebben de dames en heren van Google wat statistieken toegevoegd. Hiermee krijg je snel zicht op de trends binnen je campagnes. In de oude versie stond een dergelijk overzicht op de pagina “Momentopname van account”, maar het is nu dus geïntegreerd in het campagne overzicht. Daarbij kun je nu, in een en dezelfde grafiek, twee variabelen tegen elkaar afzetten.

google_adwords_nieuwe_interface
Afbeelding: nieuwe mogelijkheid in Google AdWords: twee variabelen tonen in een grafiek.

Ook het cijfermatige deel is uitgebreid. Getallen die vroeger één klik dieper lagen worden nu direct getoond en dat werkt lekker snel. Het voordeel van de nieuwe interface ligt dus vooral op gebruiksgemak. De vraag is: zijn er behalve de nieuwe ‘look en feel’ ook nieuwe functionaliteiten toegevoegd?

Frequency caps
Het antwoord is ja, zij het beperkt. Wat met banners al jaren kon, kan nu ook met de ‘Ads by Google’ namelijk: ‘frequency caps’ instellen.

Met frequency caps wordt het aantal vertoningen van je advertenties op het inhoudsnetwerk – dus Google advertenties op andere sites dan Google – beperkt. Door het aantal vertoningen te beperken kan je een zogenaamde ‘burnout’ van je advertenties voorkomen. Na een x-aantal vertoningen daalt de respons op een advertentie-uiting. Door het plaatsen van een cap kun je dit omzeilen.

Je kunt limieten voor vertoningen instellen per dag, per week of per maand op een advertentie of op een advertentiegroep. Deze functie werkt overigens alleen op het inhoudsnetwerk, dus niet op het zoeknetwerk (advertenties op Google.nl en bij haar zoekpartners).

nieuwe_google_adwords_interface
Afbeelding: Overzicht van de nieuwe AdWords interface

Handig
Vanaf nu kun je zoekwoorden ‘inline’ bewerken. Na een klik op het zoekwoord, kan je direct je wijziging doorvoeren. Je kunt de tekst direct aanpassen en/of het ‘zoekwoord type’ aanpassen.  Dit werkt sneller dan voorheen, maar levert voor de adverteerder verder weinig nieuwe mogelijkheden op.

Onder de knop “Meer acties…” kun je nu zoekwoorden en/of advertenties kopiëren van de ene naar de andere advertentiegroep. Iets wat in het offline programma AdWords Editor al kon, maar online nog altijd om veel handwerk vroeg. Ook dit is vooral handig en niet echt een nieuwe functionaliteit.

Al met al zet Google weer flinke stappen voorwaarts, zeker qua gebruiksgemak. Het wachten is echter op nieuwe advertentie mogelijkheden binnen al dit moois…

Meer info over AdWords?
Neem contact op via 0591-532077 of frankrozendaal@gmail.com.

2 opmerking over Google AdWords in een nieuw jasje

  1. Frank Rozendaal

    Hoi Jan,

    Rechts bovenaan je account kun je klikken op “Nieuwe interface”.

    Nog niet alle AdWords account beschikken reeds over deze nieuwe interface, dus het kan zijn dat je die knop (nog) niet ziet, maar ik schat in dat het snel wordt uitgerold.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *