Adverteren bij Google is niet alleen weggelegd nationaal opererende bedrijven. Ook lokale en/of regionale ondernemers kunnen er hun voordeel mee doen. Zo kan je een lokale c.q. regionale advertentiecampagne opzetten bij Google AdWords, waarbij je advertenties alleen worden getoond bij zoekopdrachten uit de regio van jouw keuze. Of zet je bedrijf letterlijk op de kaart zet met Google Maps. Hoe gaat dat in zijn werk? In deze blog ga ik daar dieper op in.
Lokaal of regionaal adverteren met Google AdWords
Ruim 95% van de internetters in Nederland gebruikt Google als zoekmachine. Dus ook zoekers bij jou uit de buurt. Om die lokale/regionale zoekers te bereiken kun je je Google AdWords campagne ’targetten’ op een dorp, stad of regio. Dit voorkomt dat jouw advertentie buiten je werkgebied wordt vertoond. Stel dat je een regionaal installatiebedrijf in Drenthe hebt, dan heeft het weinig zin dat zoekers in Brabant je vinden. Middels ‘regio targetting’ kun je dat voorkomen.
Een andere manier is door ‘regio targetting’ te laten voor wat het is, en je zoekwoorden te voorzien van geografische kenmerken. Gebruik dan zoekwoordcombinaties als ‘internetmarketing drenthe’ of ‘dakkapel groningen’.
Standaard is een Google AdWords campagne gericht op heel Nederland. Om dat te veranderen klik je op het tabblad ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘bewerken’ bij ‘Locaties’ (staat onder het kopje ‘Doelgroep’). Klik op het tabblad ‘zoeken’ en vink de regio, de stad of het dorp van je keuze aan. Klik op ‘opslaan’ en je campagne is gericht op het gebied van je keuze.
Hoe weet Google wie waar zoekt?
Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Google zegt daar zelf over dat zij in de eerste plaats kijkt welk domein de zoeker gebruikt. Iemand op Google.nl ziet Nederlandse advertenties, iemand op Google.be Belgische. Daarnaast analyseert Google de zoekopdracht. Bevat het zoekwoord een geografisch kenmerk zoals bijvoorbeeld ‘adwords specialist emmen’ dan worden advertenties getoond die op Emmen zijn gericht, ongeacht de locatie van de gebruiker. Tot slot kijkt Google naar het IP-adres om de daadwerkelijke locatie van de internetgebruiker te kunnen vaststellen. Deze methode is niet geheel betrouwbaar; Google claimt een betrouwbaarheid die boven de tachtig procent ligt. Regio targetting is daarmee dus niet helemaal sluitend, maar je kunt er heel wat kaf van het koren mee scheiden.
Adverteren op Google Maps
Op Google Maps kun je gratis een ‘bedrijfsvermelding’ laten opnemen. Je kunt er ook voor zorgen dat je (betaalde) AdWords advertenties worden vertoond op Google Maps. En je kunt natuurlijk ook beiden doen.
Een gratis bedrijfsvermelding op Google Maps kun je hier regelen. Het kan behoorlijk lang duren voordat je bedrijfsvermelding wordt getoond, tot wel enkele weken. Je vermelding wordt dan als volgt getoond:
Om je Google AdWords uitingen ook op Google Maps te tonen moet je zorgen dat je advertenties ook bij ‘Google zoekpartners’ worden getoond. Ga daarvoor weer naar het tabblad ‘Instellingen’ (let op: in de nieuwe interface!) en klik bij “Netwerken, apparaten en extensies’ op ‘bewerken’ en vink vervolgens ‘laat mij kiezen’ aan. Zorg dat bij ‘Zoeken’ zowel ‘Google zoeken’ als ‘Zoekpartners’ aangevinkt zijn. Je advertenties verschijnen nu automatisch op Google Maps, aangezien dat ook een van de zoekpartner-sites is.
In de oude interface, die nog steeds is te gebruiken, kun je een ‘lokale bedrijfsadvertentie’ aanmaken. Deze advertenties zijn gekoppeld aan je ‘bedrijfsvermelding’ op Google Maps. Regel dat dus eerst en maak vervolgens een ‘lokale bedrijfsadvertentie’ aan. Deze wordt enkel en alleen getoond op Google Maps. Middels deze methode hoef je dus geen gebruik te maken van de zoekpartners van Google. Hoe lang de oude interface nog beschikbaar is weet ik niet (iemand anders wel?), maar zolang die nog draait kun je deze manier gebruiken. Je kunt zo’n ‘lokale google advertentie’ trouwens niet wijzigen in de nieuwe interface. Even omschakelen dus.
Als iemand nog meer tips en tricks heeft met betrekking tot lokaal of regionaal adverteren op Google, ik hoor ze graag! Dank alvast en succes met je lokale campagne!
Meer weten over lokaal/regionaal adverteren bij Google?
Lees ook deze (oudere) blog en/of bekijk mijn zoekmachine marketing diensten.