De meeste consumenten zijn ronduit sceptisch over groene reclame, zo bleek eerder uit dit onderzoek. Met name duurzame, goed geïnformeerde consumenten hebben een hekel aan de duurzaamheidsclaims die fabrikanten omwille van hun imago de wereld in slingeren. De rest van de consumenten gedoogt de groene boodschappen, maar of ze ze ook geloven? Geloofwaardig groen en duurzaam adverteren is een vak apart. Ik beloof bij deze dat ik daar later nog eens een blog aan besteedt. Voor nu beperkt ik me tot een aantal leuke, groene en duurzame manieren van adverteren die ik de afgelopen tijd tegenkwam.
Groen en schoon adverteren
Het Britse bureau Curb is naar eigen zeggen het eerste “natural media” bureau. Hun advertentie-oplossingen hebben weinig impact. Op het milieu dan,want verder kun je er leuke alternatieve campagnes mee draaien. Zo spuiten ze met een hogedrukspuit en sjablonen advertentieboodschappen op trottoirs. “Clean advertising” zoals ze het zelf noemen. In Nederland brengt GreenGraffitti eenzelfde concept op de markt.
Curb ‘print’ je merk ook in het gras of bouwt een heus zandkasteel voor je boodschap. Graancirkels krijgen een nieuwe betekenis met hun “crop ad”, waarbij ze boodschappen achterlaten op akkers en weilanden. Ik vind hun “moss art” ook alleraardigst (dat is nog eens groene graffitti) en tot slot kun je dit nog doen mocht het sneeuwen.
Eetbare reclame
Hoe letterlijk kun je je boodschap tot de mensen brengen? Flyers2Eat maakt eetbare reclame van ouwel. (Je weet wel, dat spul dat onder een kokoskoek zit geplakt. Snoeppapier. Voor mij altijd een raadsel geweest waarom…) Ze kunnen dat bedrukken met eveneens eetbare inkt tot flyers, mailings en kaarten. Alles glutenvrij natuurlijk en nu ook in een biologische versie verkrijgbaar. Echt reclame om je tanden in te zetten!