Ik was al fan van Chris Anderson na het lezen van The Long tail, maar na het lezen van Free! kan deze man bij mij niet meer stuk. Afgelopen week heb ik de gratis download van het boek – ja, Chris doet het helemaal in stijl – eindelijk uitgelezen. Voor eenieder die zich met online business bezighoudt zijn beide boeken verplichte kost.
In The Long Tail beschrijft Anderson hoe ‘niche marketing’ op internet werkt. In Free! houdt hij een prachtig betoog waarin hij stelt dat bedrijven in veel gevallen hun producten en diensten beter gratis kunnen aanbieden dan er geld voor te vragen. Google is daarbij het grote voorbeeld. Dit bedrijf biedt een gigantisch aantal diensten aan. Allemaal gratis. Met deze prijsstrategie is zij veel concurrenten te snel af. Anderson laat zien hoe Google en anderen dat doen, welk effect een prijsniveau van 0 heeft op de psyche van de consument en welke ‘gratis’ strategieën er zoal zijn.
Meer weten? Download de Nederlandse vertaling helemaal gratis en voor niets of koop een ‘echt’ exemplaar van Free! bij Bol.com.
Hier nog een filmpje van de meester zelf.
Hoewel de vertaling niet erg lekker leest, wel een aardig boek.
Alleen denk ik dat de digitale nul prijs niet gehaald gaat worden. IT gebruikt naar schatting 10% van alle energie. Die energie wordt steeds duurder. Er zijn nu al veel ISP’s die last hebben van hoge energieprijzen voor serverruimtes met enorme airco’s. Virtualisatie helpt daarbij wel een beetje, maar de vraag is hoelang nog.
En het risico is hoog. Het ene moment verdien je geld met gratis, het volgende moment verschuift de community en heb je niets meer…