Het jaar is bijna om. Een mooi moment om vooruit te blikken. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen op het gebied van marketing, MVO, internet en nieuwe media?
Ik verwacht dat maatschappelijk verantwoord ondernemen(MVO) blijft doorzetten ondanks dánkzij de crisis. Bedrijven zullen meer dan eens aan de bak moeten om hun imago hoog te houden, zeker nu consumenten het vertrouwen in veel gevestigde namen zijn verloren. Ik verwacht een heus MVO charme offensief (trend 1). Nauw samenhangend met deze eerste trend is de trend dat consumenten meer aandacht krijgen voor ‘echte’ en ‘authentieke’ merken (trend 2). Gebakken lucht kan in de uitverkoop.
Op het gebied van internet en nieuwe media zie ik de volgende trends. Ten eerste is social media is ‘here to stay’ (trend 3). Dat mag geen verrassing heten. Verder verhuist internet van de PC naar mobiel en TV (trend 4). Het mobieltje maakt dat ‘location based services’ serieus zullen doorbreken (trend 5). De crisis laat ook op internet haar sporen na, dat staat vast. Bedrijven zullen nog meer op de kleintjes letten en dus beleeft ROI een opleving op het gebied van (internet)marketing (trend 6). Tot slot wordt ‘vinden’ nieuwe ‘zoeken’ (trend 7). Alerts en trackingsystemen zullen hun opmars maken.
Meer MVO, genoeg groengewassen (trend 1 & 2)
Als de crisis een ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat winstmaximalisatie haar grenzen heeft bereikt. Zowel bedrijven áls consumenten hebben dat dit jaar ondervonden. Henry Ford sprak reeds honderd jaar terug deze wijze woorden: “A business that makes nothing but money is a poor business.” Een waarheid als een koe.
Die ‘businesses’ zijn zich daar zonder meer van bewust. MVO is een must of in ieder geval een manier om je bedrijf positief te onderscheiden van de concurrentie en het vertrouwen van consumenten te (her)winnen. MVO als lapmiddel? Ik verwacht dat we dat het komend jaar veel gaan zien, net als ‘greenwashing’ – jezelf groener of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan je in werkelijkheid bent. Verstandig? Waarschijnlijk niet. Consumenten hebben hun lesje inmiddels wel geleerd. Ze prikken door loze beloftes heen. Merken die ‘echt’ en ‘authentiek’ zijn zullen een streepje voor hebben. Om dat te bereiken is meer nodig dan louter een groen sausje.
Media worden socialer dan ooit (trend 3)
Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Voor marketeers biedt het nieuwe kansen. Het oude vertrouwde mond-tot-mond reclame leeft als nooit tevoren en er ontstaan communities rondom merken. Het ‘hier en nu’ wordt steeds belangrijker. Twitter is daarin koploper, maar ook Hyves, Facebook en Linkedin zetten in op status updates. Ook reviews zullen steeds meer realtime en steeds socialer worden. Zou het niet handig zijn als je de reviewer, bijvoorbeeld via Twitter, zou kunnen benaderen voor extra info? Nu jan-en-alleman zijn of haar ervaringen online deelt, neemt het belang van webcare en social media monitoring toe. Beiden zullen komend jaar een opmars beleven. De scheidslijn tussen de verschillende social networks zal vervagen. Je kunt nu reeds Twitteren vanaf je Linkedin- of Hyvesprofiel en vice versa. Middels API’s als Hyves Connect stellen social networks zich open voor derden en er zullen steeds meer diensten a la Nimbuzz ontstaan die communicatie met al je contacten op verschillende netwerken mogelijk maken. De strijd om de gunst van de social media gebruiker is nog maar net begonnen.
Internet in je broekzak en in de huiskamer (trend 4)
De PC krijgt concurrentie van het mobieltje en de TV. De grens tussen vast en mobiel vervaagd. Internet komt straks via de meest gebruikte schermen, waar je maar wilt – TV, PC en mobiel – tot ons. Dus Hyven op je TV? Geen probleem. Uitzending gemist op je mobiel? Prima. In 2009 beschikte zo’n 30% van de Nederlanders over mobiel internet en wereldwijd waren er 450 miljoen mobiele internet gebruikers. Philips, Panasonic, Sony en Samsung kwamen reeds met TV’s die beschikken over een browser en een internetaansluiting. ABN-AMRO is alvast een samenwerking met Philips Net TV aangegaan en zendt haar eigen ABNAMRO.tv uit. Nog een ontwikkeling: iedereen krijgt zijn eigen TV-zender.
Lokaal is de heilige graal (trend 5)
Steeds meer mobieltjes beschikken over een GPS-chip en internetaansluiting. De tijd voor ‘location based services’ (lokatiegebonden diensten) lijkt rijp. Eerder schreef ik al eens over ‘local search’. Slechts een van de mogelijke lokale toepassingen op de mobiel. Denk ook aan lokale weerberichten, local social networking (waar hangen mijn vrienden uit?), lokaal adverteren en local dating (zit die ware liefde echt al die tijd hier vlak om de hoek?!? Pffff…..) Hyves nam onlangs alvast een voorschot op deze ontwikkelingen en zette haar WieWatWaar’s (status updates) op de kaart. Ook bij Twitter kun je je coördinaten opgeven middels ‘geotagging’. Local social networking komt steeds dichterbij.
ROI, ROI, ROI! (trend 6)
Ruturn on investment (zeg het met een aardappel in je keel) is natuurlijk een enorm brallerige term, maar zal komend jaar helemaal opleven. Marketingbudgetten worden nog eens kritisch tegen het licht gehouden en er wordt meer en meer gestuurd op resultaat. En waar kun je je marketingeuro nu het beste meten? Juist op internet. Een trend binnen deze trend is dat er meer budget richting ‘online’ zal worden geschoven. Online marketing houdt in 2010 niet op bij de voordeur. Bezoekers zijn leuk, kopers zijn leuker. Tools als Google Analytics en Google Website Optimizer zijn daarbij handige hulpmiddelen.
Alerts zijn het nieuwe zoeken (trend 7)
In het internet stenentijdperk had je Startpagina. Daarna kreeg je Google. En toen kreeg je Tracking & Alerts. Informatie komt in 2010 in toenemende mate naar je toe; je hoeft het niet meer op te zoeken. Of het nu updates op social networks zijn of suggesties op e-commerce sites, de info komt steeds vaker naar je toe op basis van je profiel, opgegeven interesses of koopgedrag. YoungWorks Trendport noemt Infobesitas als belangrijkste jongerentrend; er zijn jongeren die ten onder gaan aan een informatie overload. En naar mijn idee niet alleen jongeren. En dus zullen er steeds meer oplossingen komen om relevante info uit de informatie-tsunami te filteren.
Eind 2010 zullen we bekijken hoe goed mijn glazen bol werkt ;-)
In mijn glazen bol:
1. Meer mensen dan ooit worden informatie-moe. Daardoor zal Google Wave moeizaam van de grond komen. Twitter, Facebook, Wikipedia, ze zullen steeds minder bezoekers trekken.
2. Mensen zullen opeens schrikken dat al hun gegevens op straat liggen door veiligheidsproblemen.
3. Wereldwijd internet problemen.
4. Vrijheid in je keuze voor OS. Microsoft zal hier een groot aandeel verliezen.
Lijkt niet positief, maar ik denk dat het de onzin van de zin scheidt. Daardoor zullen er steeds betere websites/applicaties ontstaan.
He Thomas, zo spreken we elkaar nog eens! Dank voor het delen van jouw glazen bol. Het beschermen van je (online) identiteit is inderdaad een issue. Ik verwacht dat er oplossingen voor komen. Wat bedoel je met internetproblemen? Als OS adept duim ik voor punt 4; dat OS nog meer zieltjes mag winnen!
Zelf gebruik ik al jaren Ubuntu met veel tevredenheid ;) Maar het is gewoon mooi dat de vrijheid voor een OS er is.
Over punt 3: Het internet draait redelijk op z’n max. Het internet is daar ook voor ontworpen, totdat een groot deel wegvalt. Een grote DDOS aanval of een flinke kabel breuk zal er best wel eens voor kunnen zorgen dat we wereldwijd een dagje zonder of met gebrekkig internet moeten doen.
Dat er oplossingen komen voor het beschermen van online identiteit geloof ik ook. Maar wel nadat er problemen van zijn gekomen. En alles is te hacken, de vraag is hoe lang het duurt.