Sinds vorig jaar is het mogelijk om via Linkedin DirectAds te adverteren op Linkedin, één van de snelst groeiende social networksites van Nederland met – op het moment van schrijven – ruim 1,6 miljoen Nederlandse leden. “DirectAds” zijn tekstadvertenties die wel wat weg hebben van de welbekende Google AdWords advertenties, ware het niet dat Linkedin een extraatje biedt door ook nog een klein plaatje (bijvoorbeeld je logo) toe te staan. Linkedin gebruikers kunnen zelf advertenties schrijven, beheren en targetten. Dat laatste is de mooiste een meest interesse feature binnen het DirectAds systeem. Daarover straks meer. Onlangs heb ik twee campagnes gedraaid via dit systeem. Hieronder mijn bevindingen, tips en tricks.
Opzetten van een Linkedin DirectAds campagne
Linkedin heeft een handige interface gemaakt waarmee je je advertentie(s) snel online zet. Dat gaat in 3 stappen:
Stap 1: advertentie maken
Officieel moet deze in het Engels, maar ik heb gemerkt dat je dit kunt omzeilen. Iedere advertentie wordt voordat ‘ie live komt beoordeelt door Linkedin. Is je (Engelstalige) advertentie echter eenmaal goedgekeurd, dan kun je hem zonder problemen aanpassen naar het Nederlands en laten verwijzen naar een Nederlandstalige website. Wel zo prettig als je je richt op een Nederlands publiek. Onderaan de advertentie staat de afzender. Standaard wordt hier een individueel Linkedin profiel getoond, maar middels een dropdown menuutje kun je ook een bedrijfsprofiel koppelen, mits het individuele profiel daarbij is aangesloten. Dus wil je liever een bedrijfsnaam tonen, zorg dan dat er eerst een bedrijfsprofiel wordt aangemaakt of dat je je bij een bestaand bedrijfsprofiel aansluit.
Stap 2: advertentie targetten
Dit is wat mij betreft de mooiste functie binnen het DirectAds systeem: je kunt je advertentie richten op (maximaal 3) van de volgende categorieën:
- Bedrijfsgrootte
- Functieprofiel
- Sector
- Ervaring
- Geslacht
- Leeftijd
- Land
Zodoende kan je je advertentie dus bijvoorbeeld richten op vrouwen werkzaam in de muziekindustrie bij bedrijven groter dan 1000 medewerkers. Of stel dat je verzekeringen aanbiedt voor ZZP-ers, dan kan je je advertentie richten op Linkedin-ers die “selfemployed” zijn (op het moment van schrijven 39.059 profielen).
Stap 3: budget opgeven en betalen
Linkedin rekent in dollars. Je moet een dagbudget van minimaal $10.00 opgeven. De eerste keer wordt er $50.00 krediet van je creditcard afgeschreven. Vervolgens kan je aangeven of je wilt betalen voor kliks of vertoningen. Standaard wordt afgerekend op vertoningen, maar ik heb gemerkt dat je met een hogere klikprijs uiteindelijk goedkoper uit bent dan met betalen voor vertoningen. De keuze zal per campagne verschillen en is uiteraard afhankelijk van de campagne doelstellingen. Wil je zichtbaarheid of bezoekers, dat is de vraag.
De resultaten
Dan nu de hamvraag: werkt het?
Bij mijn eerste campagne wist ik 60 kliks te behalen uit 82.420 vertoningen. Dit komt neer op een doorklikratio van 0,07%. Als je bijvoorbeeld Google AdWords gewend bent, dan moet je van zo’n getal wel even slikken. Ook de klikkosten leken mij in eerste instantie redelijk fors. Ik kwam bij mijn eerste campagne uit op $2.38 gemiddeld.
Bij mijn tweede campagne zijn de cijfers tot op heden als volgt (campagne loopt nog): 63 kliks tegenover 479.000 vertoningen (doorklikratio 0,01%) en een gemiddelde CPC van $3.52. Niet heel vreemd waren de gemiddelde CPM kosten (cost-per-mille, oftewel kosten per duizend vertoningen) hier gunstiger: slechts $ 0.41.
Waarom dit verschil? Deze eerste campagne was recht in de doelgroep, namelijk een campagne voor een gespecialiseerd bureau gericht op hun doelgroep. De tweede campagne is voor een freelance professional, ook gericht op de doelgroep, maar blijkbaar sluit de boodschap hier minder aan. Je kunt dus redelijk wat vertoningen behalen voor weinig geld. Een CPM tarief van $0.41 voor advertenties gericht op je doelgroep: waar vind je dat elders? Voor zichtbaarheid dus een prima systeem, maar wil je bezoekers naar je site halen, dan lijkt DirectAds nog niet echt overtuigend. De kliks kunnen overigens ook naar het (bedrijfs)profiel leiden. Kliks naar je site en naar je (bedrijfs)profiel worden apart gerapporteerd, zoals je ook in onderstaand schema kunt zien.
DirectAds in de toekomst
Het Linkedin netwerk groeit zoals gezegd nog steeds als kool, zeker ook in Nederland. Niet voor niets heeft Linkedin haar Europese hoofdkantoor in Amsterdam neergezet. Ik hoop dat Linkedin haar systeem blijft verbeteren, want het systeem is op dit moment nog vrij basaal. Je kunt bijvoorbeeld niet meerdere advertenties naast elkaar laten draaien en testen binnen één campagne. Ook de rapportage mogelijkheden zijn nog beperkt en er zitten wat foutjes in (zie bijvoorbeeld het overzicht van de resultaten; de data lopen daar door elkaar). En jammer genoeg staat Linkedin (nog?) geen banners toe op haar DirectAds systeem. Tot slot zou het mooi zijn als je als mediabureau / tussenpartij een klantencentrum kon aanmaken. Nu moest ik alles via de accounts van mijn klanten regelen. Het zou handig zijn ik het via een eigen account kon doen. Wel zo professioneel, ook vanuit de bureauzijde.
Desalniettemin geloof ik wel in dit systeem. Hoe groter Linkedin wordt en hoe rijker de database, hoe beter de campagnes zullen worden. Adverteren op social networks staat nog steeds in de kinderschoenen, maar de Linkedin’s, Facebook’s en Hyves’ van deze wereld zullen snel volwassen worden. In de gaten houden dus!
Bij mij werden de directads afgewezen ivm een taalprobleem. Zij gaven aan alleen Engelstalige advertenties toe te staan. Hoe heb jij dit kunnen omzeilen?
Ik heb eerst een Engeltalige advertentie ingevoegd en nadat die was goedgekeurd heb ik de advertentietekst aangepast. Dan gaat je tekst opnieuw de “goedkeuringsmolen” in. Tot mijn verbazing werden de NL teksten goedgekeurd.
Misschien heeft Linkedin dit inmiddels aangepast, dat weet ik niet. Nog beter zou zijn als ze inmiddels NL toestaan….. Zeker wanneer je op NL target.