Als je de berichten moet geloven wordt 2012 een moeilijk jaar. Dat zeiden ze vorig jaar ook en het jaar daarvoor ook… Laat je niet van de wijs brengen. Stop met dat doemdenken en blijf vooral vooruit denken! Ja het zijn barre tijden: bar kansrijke tijden! Terwijl je concurrenten voor lello liggen en zich laten meeslepen is wat voor crisis dan ook (“Een geloven in jezelf crisis?”) stel ik voor dat jij en ik met volle kracht vooruit gaan. Hier wat (online) marketing voornemens voor het komende jaar. Doe er je voordeel mee en maak er wat moois van komend jaar!
1. Stop zenden, start de dialoog
Social media. Ook in 2012 kan je er niet omheen. Het is geen ‘moeten’ zoals sommigen beweren, maar als je het doet, doe het dan goed. Staar je niet blind op het aantal volgers en vrienden. “It’s not about counting how many you reach. It’s important to reach those who count.” (Bron: Wouter Blok.) En zo is het maar net. Mensen bereiken – ja mensen, want social media gaat om mensen – doe je niet door oeverloos over jezelf te ouwehoeren. Nog maar al te vaak zie ik asociale mediagebruikers. Mensen en bedrijven die alleen maar zenden en nimmer de dialoog aangaan met anderen. In het gewone leven verpesten zulke mensen ieder feestje en als het even kan ga je een stoel verderop zitten…. Moraal van het verhaal: wordt geen asociale media gebruiker. Denk na over wat je doelgroep wil horen, reageer op hun reacties en help mensen als ze wat vragen. Je zult zien dat ‘geven’ zich vroeg of laat vertaald in ‘gunnen’.
2. Zorg dat zoekers je vinden
In al het social media geweld zou je haast vergeten dat zoekmachines nog steeds voor het gros van de traffic zorgen op nagenoeg iedere site. Is dat niet zo, dan laat je een serieuze bron van traffic liggen. Sla je statistieken er maar eens op na. Zoekmachine-optimalisatie (SEO), het hogerop komen in de ‘gewone’ resultaten van Google en consorten, is de goedkoopste manier. Het duurt even, maar dan heb je ook wat: veel gratis traffic. Heb je iets diepere zakken, dan is zoekmachine-adverteren (SEA) een optie. Het grote voordeel van dit advertentiemedium is dat je op precies het juiste moment je doelgroep bereikt, namelijk op het moment dat men op zoek is naar jouw product of dienst. Zorg dat zoekers je vinden en je zult merken dat je zelfs in een crisisjaar als dit nieuwe klanten kan werven.
3. Kroon de klant nu echt tot koning!
Klanten zijn net mensen. Als je lief voor hen bent, zijn ze lief voor jou. En tevreden klanten zijn klanten die blijven. Toch vreemd dat de klantenservice bij veel bedrijven nog steeds ernstig te wensen overlaat. Een blik in de spiegel en ik zie dat ik mezelf op dit punt ook kan verbeteren. Ik heb het vaak druk, soms heel druk, en dan schiet het serviceniveau er wel eens bij in. Je schiet van de proactieve modus in de reactieve modus. Niet goed!! Misschien is de crisis in die zin een prima wake-up-call. Er zijn echt bedrijven die serieus last van hebben van de economische teruggang en dus zullen stoppen met het afnemen van jouw producten of diensten. Zorg dus dat je houdt wat je hebt. Een betere marketingtool bestaat niet.
4. Doe eens duurzaam
Fijn zo’n blog, kan je direct al je stokpaardjes berijden! Hoewel ik een hekel heb aan de term ‘duurzaamheid’ geloof ik heilig in het idee er achter. Bedrijven moeten a. klantvriendelijk zijn en b. maatschappijvriendelijk. Je kan nog zo klantvriendelijk zijn, maar als klanten ontdekken dat jouw spullen door kinderhandjes in elkaar worden gesleuteld, is het gauw met je gedaan…. Dat is de defensieve reden om werk te maken van je MVO beleid, maar er is ook een offensieve reden: met een goed MVO beleid (Maatschapelijk Verantwoord Ondernemen) kun je je onderscheiden van de massa, goodwill creëren bij je doelgroep en zingeving geven aan je werk. Naast de vier bekende marketing P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie – komt in 2012 een vijfde P te staan. De P van Purpose. Vraag jezelf af wat jouw hogere doel, jouw reden van bestaan is. Dat doen jouw klanten vroeg of laat ook.
5. Kappen nou! Spam is zo 2008…
Spam? Gaat ‘ie nou echt over spam schrijven? Ja, want nog steeds krijg ik ongewenste e-mail. Een gruwel! Soms goed bedoeld, maar altijd slecht uitgevoerd als het om afmelden gaat. Het is wettelijk verplicht om een opt-out optie te bieden bij je nieuwsbrief, maar nog al te vaak krijg ik nieuwsbrieven waar die opt-out ontbreekt. Dat kan echt niet meer! Het haakt in op bovengenoemde punten: stop met zenden en start met klantvriendelijkheid. Afmelders zijn goud waard. Je houdt namelijk diegenen over die wel voor je boodschap openstaan, je mailbestand neemt af in kwantiteit, maar toe in kwaliteit. Dus e-mailmarketing: lekker blijven doen, maar zorg wel voor een fatsoenlijke aan- en afmeldprocedure.
De beste wensen voor 2012! Maak er een mooi marketingjaar van.