Bloggen is dood, zeggen ze. Als je die van mij bekijkt zou je het inderdaad gaan geloven. Geen tijd, geen inspiratie, je kent het wel. Slappe excuses natuurlijk, maar in ieder geval geen goed recept voor een succesvolle blog. Tot zover hoe het niet moet, maar ik beloof beterschap in 2011, want ik geloof nog steeds in het medium. Een blog biedt namelijk ruimte aan unieke content. Aan stukken met diepgang. Aan interessante beschouwingen. En niet te vergeten: aan interessante tegenbeschouwingen. Dit jaar blaas ik mijn blog nieuw leven in. Later dit jaar komt er zelfs een redesign, want het huidige jasje is wel aan vervanging toe (die rare goudvissen; wie heeft dat bedacht?).
Waarom ik blijf bloggen
In een internetwereld die bol staat van de Twitterberichtjes, Facebook ‘likes’ en Friendfeeds zou je bijna denken dat er inderdaad geen aandacht meer is voor berichten van meer dan 140 karakters. Internet lijkt vluchtiger dan ooit. Daarmee lijkt bloggen inderdaad over zijn hoogtepunt heen en wellicht teveel van het goede: te veel woorden vragend om een te lange spanningsboog.
Het oude vertrouwde lange-stukken-bloggen mag dan doodverklaard zijn, ik blijf er een voorstander van. Voor degene die zich wil profileren op het web is een weblog nog steeds een prima instrument. (Maar dan moet je natuurlijk wel regelmatiger bloggen dan ik de afgelopen tijd heb gedaan…) En als je daadwerkelijk iets te melden hebt, dan is het toch best wel proppen op Twitter. Blijkbaar zijn er meer mensen die daar last van hebben, want ik kwam onlangs deze dienst tegen waarmee je langere tweets, verdeeld over meerdere twitterberichten, kwijt kan: TallTweets.com. Een soortgelijke dienst, die je lange tekst als plaatje op Twitpic plaatst is www.1400chars.com.
Terug naar mijn betoog. Ook voor je zoekmachine marketing, is en blijft een blog een goed instrument. Zoekmachines houden nu eenmaal van content. En hoe meer content, hoe meer te indexeren. Ook het grote Google wordt al wel eens doodverklaard, maar zolang meer dan 90% van het zoekverkeer in Nederland via Google komt, zou ik daar toch mijn kaarten (ook) maar op blijven inzetten.
Blogs bieden ruimte voor diepgang. Het zal wel aan mijn gemoedstoestand van de laatste tijd liggen, maar daar heb ik in ieder geval nog steeds behoefte aan. Liever kwaliteit, dan kwantiteit. Het heeft voor mij persoonlijk bijvoorbeeld weinig meerwaarde om te weten waar mijn vrienden zich bevinden. Twitter en Foursquare staat er vol mee. Ik heb me daar zelf ook schuldig aan gemaakt, maar locatie is over het algemeen geen issue meer toch? Je bent. Overal. Waar dan ook. (Location Based Services daarentegen hebben wel meerwaarde. Daarover in een latere blog misschien meer. Voor een winkel is de “waar” vraag wel interessant.)
Wie is, kan waarschijnlijk ook denken. Visies en meningen delen blijft interessant, zeker als ze enige authenticiteit en originaliteit bevatten. Dergelijke gedachten zullen blijvend meerwaarde hebben. Ik blijf dus bloggen en zal komend jaar proberen unieke content met diepgang aan het web toe te vertrouwen. Lang leve mijn blog!
P.S. Ook mijn wijn webshop zal worden voorzien van een weblog. Leve mijn blogs dus!
Beste Frank,
Leuk betoog!
Wij merken aan onze gasten dat er gelukkig zelfs nog interesse is in het lezen van boeken :-) Maar ook de pagina’s op onze website worden door velen toch behoorlijk aandachtig gelezen. Zoveel mensen, zoveel wensen…
Maar als in Frankrijk wonende wijnliefhebster, die tevens bezig is om een webwinkel op te zetten, ben ik daarnaast ook geinteresseerd in hoe het met jouw webshop gaat. Loopt ’t zoals je verwacht, bevalt ’t je als webwinkelier/webondernemer? Ik lees ’t graag en met plezier!
Met vriendelijke groet,
Gerti van Stijn
Boeken? Van die dingen uit een kast? ;-) Ik zal eerdaags nog eens bloggen over mijn webshop. Hij loopt nu een maandje of drie, dus ik kan mijn eerste bevindingen wel eens delen. Goed dat je me er op wijst.