planet ads

Bewuste adverteerders en uitgevers kunnen sinds enkele maanden terecht bij Planet Ads: een uniek online advertentienetwerk voor duurzame adverteerders en uitgevers. Van iedere advertentie-euro gaat 5% naar projecten die een concrete bijdrage leveren aan een schone, veilige en welvarende wereld. Het initiatief kreeg eerder aandacht in de Volkskrant, Emerce en op de site van oprichter Stichting INSnet, www.duurzaamnieuws.nl, maar verder bleef het stil.

Inmiddels zijn er plannen om het concept door te trekken naar print en wordt er gekeken hoe het initiatief binnen de ‘niet-duurzame’ sector voet aan de grond kan krijgen.

5% voor de planeet
Er is een grote groep maatschappelijk betrokken en milieubewuste consumenten aan het ontstaan, de zogenoemde ‘cultural creatives’. Adverteerders en uitgevers spelen daar handig op in: Trouw heeft inmiddels een groene bijlage (www.trouw.nl/groen), Ilse Media kwam met www.groener.nl en ook Preface biedt een duurzaam advertentienetwerk aan.

Wat Planet Ads onderscheidt is dat 5% van de advertentiebestedingen gaan naar projecten die een concrete bijdrage leveren aan een schone, veilige en welvarende wereld. “Met adverteren wordt consumptie gestimuleerd”, aldus Peter van Vliet, een van de oprichters van Planet Ads. “Om negatieve impact van deze consumptie te voorkomen wordt geïnvesteerd in projecten die een positieve bijdrage leveren. We compenseren niet, maar investeren pro-actief. Momenteel zijn we bezig met fondsvorming en er worden criteria opgesteld voor de investeringen.” Dit gebeurt in nauwe samenwerking met professionals uit het C8 netwerk. De projecten moeten aan specifieke voorwaarden voldoen. Zo moeten ze aantoonbaar bijdragen aan vermindering van het gebruik van fossiele energie, aan nieuwe energievormen en/of het voorkomen van broeikasgassen.

“Geen Landrovers met CO2 compensatie”
Het online advertentieplatform is bedoeld voor adverteerders die zich positief onderscheiden op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We plaatsen geen advertenties voor Landrovers met CO2 compensatie”, legt Van Vliet uit. Geen ruimte voor greenwashing dus. Om in aanmerking te komen voor deelname zal men de meest duurzame varianten van bestaande producten, of producten speciaal ontwikkeld op basis van duurzame kenmerken, moeten aanbieden zo vermeld de site.

Online adverteren binnen én buiten duurzame sector
De advertenties zullen te vinden zijn op de eigen sites van INSnet (o.a. duurzaamnieuws.nl en mvonieuws.nl) en op andere duurzame sites zoals groenegids.nl, yourenergy.nl, duurzamedatabase.nl en duurzamevacaturebank.nl. “Er zijn momenteel onderhandelingen gaande met vrij grote generieke sites”, vertelt Van Vliet. Daarmee komt het netwerk uit de duurzame hoek, waarmee het bereik voor adverteerders zal toenemen. “Er wordt met reguliere uitgevers gekeken hoe we de collegiale kortingen ten goede kunnen laten komen aan duurzame adverteerders en het Planet Ads Fonds.”.

Over belangstelling niet te klagen: “Er is erg veel belangstelling van mediabureaus en er zit behoorlijk wat in de pijplijn. Zodra er contracten aflopen kunnen we aan de slag. Na anderhalve maand was onze server aan capaciteitsuitbreiding toe. De reacties zijn zeer positief.” Inmiddels is de servercapaciteit uitgebreid en wordt overwogen het concept door te trekken naar printmedia. Ook internationale expansie wordt niet uitgesloten, aldus Van Vliet.

Zin gekregen in duurzaam online adverteren?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Naast Planet Ads zijn er diverse andere (online) advertentiemogelijkheden binnen de duurzame sector. Ik praat u graag bij.

This article has 3 comments

  1. Willem Bontrup

    Ik lees het nu ook voor het eerst. Frank, weet je ook hoe het na twee jaar gaat met Planet ads. Ik geloof namelijk wel in duidelijke niche marketing, maar ben benieuwd hoe zo’n specifieke doelgroep het doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *