Steeds meer zoekmachines gaan voor groen. Milieuvriendelijk zoeken is niet alleen voorbehouden aan het veelbesproken Ecocho.com, er zijn legio andere ‘groene’ zoekmachines. De Amerikaanse site Treehugger.com (aanrader trouwens..) gaf onlangs een mooi overzicht. Ik ben altijd wel te porren voor nieuwe, groene dingen, dus ben zelf ook maar eens op onderzoek uitgegaan. Zo ontdekte ik dat je niet alleen kunt zoeken voor het milieu, maar ook voor goede doelen. Een nieuwe vorm van fondsenwerving? En ook in Nederland blijkt een pioneer aan de weg te timmeren met een duurzame zoekmachine.

Zoekt en gij zult bomen planten
In april stonden de media bol van berichtgeving over het Australische Ecocho.com. Deze zoekmachine, die overigens draait op techniek van Yahoo, laat voor elke 1.000 zoekopdrachten twee bomen planten. Dit is volgens Ecocho genoeg om de uitstoot van haar (gratis) dienst te compenseren. Het planten van bomen verloopt wat omslachtig: Ecocho koopt met haar reclame inkomsten koolstofkredieten en via een Australische overheidsinstelling laat zij vervolgens bomen planten in het zuidoosten van Australie. Hoe het precies werkt staat uitgelegd op de Nederlandse versie, Ecocho.nl.

Maar Ecocho heeft het bomenrijk niet alleen. Het Zweedse Treehoo.com claimt ook bomen te planten en noemt zichzelf ‘the first green search engine’. In tegenstelling tot Ecocho gebruiken de Zweden de techniek van Google in plaats van Yahoo. Naar eigen zeggen wordt 70% van de netto inkomsten gebruikt om bomen te planten en in actie te komen voor het klimaat.

Fondsenwerfmachine
Wie niets met bomen heeft, kan terecht op GoodSearch.com. Daar kies je zelf een goed doel waaraan je wilt ‘doneren’. Op het moment van schrijven zijn dat er maar liefst 65.989. GoodSearch.com werkt met ‘custom search’ van Yahoo.  50% van de inkomsten van GoodSense wordt gedoneerd aan een goed doel naar keuze, zo staat op de site vermeld. Die inkomsten worden gegenereerd via advertenties binnen de ‘custom search’ resultaten. Een deel van die inkomsten gaat natuurlijk naar Yahoo, maar voor slimme fondsenwervers is er mogelijk een graantje mee te pikken van de miljardenmarkt die zoekmachinemarketing heet…

Een alternatief voor GoodSearch is GoodTree.com. Deze meta-search machine doorzoekt de resultaten van Yahoo, MSN en Ask en doneert 12,5% van haar inkomsten aan goede doelen die haar zoekers uitkiezen. De donaties zijn per goed doel te bekijken op de site van GoodTree.com en dat maakt deze site lekker transparant.

Scherm op zwart
Groen en betrokken zoeken kan dus via bovengenoemde sites, maar er zijn er zoals gezegd legio. Bekijk ook deze eens: GreenPlanetSearch.com (mooie interface!), The Green Search (uit Canada) of Green Link Central (met louter handgeplukte sites).

En mocht je niet genoeg kunnen krijgen van milieuvriendelijk zoeken, dan kun je je scherm ook op zwart zetten. De meningen lopen nogal uiteen, maar een zwart scherm zou minder stroom vreten dan een wit scherm. En dus zijn er volop zwarte Google varianten te vinden op het web, zoals Blackle, Greenergle, Earthle en, voor wie niet van zwart houd, Greygle (juist ja, grijs dus).

Duurzaam zoeken in Nederland
Ook in Nederland wordt gewerkt aan een duurzame zoekmachine, namelijk aan Menta.nl. Het is een initiatief van Infenzo. Dit initiatief heeft een andere insteek dan bovengenoemde sites. Ook Menta.nl maakt gebruik van een custom search dienst. Menta doorzoekt een selectie van websites, in dit geval duurzame sites. Het is daarmee dus eigenlijk een verticale zoekmachine. Zoals Funda alleen zoekt in het huizenaanbod, zo wil Menta alleen zoeken in duurzame sites. Maar wanneer is een site duurzaam? Daartoe wil men criteria opstellen samen met bezoekers. Suggesties zijn welkom, zo vermeldt de site, dus leef je uit. Een mooi initiatief, waarvan we hopelijk meer gaan horen.

Groene groeten, Frank

This article has 2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *