Op 15 oktober a.s. vind Blog Action Day 2008 plaats. Een jaarlijks terugkerend non-profit evenement met als doel om bloggers, podcasters en vodcasters wereldwijd te verenigen rondom een bepaald thema. Dit jaar gaat het over armoede. Blog Action Day wil dit onderwerp op 15 oktober in de schijnwerpers zetten en zodoende zo veel mogelijk mensen bij het onderwerp betrekken.
Publiceer tegen armoede
Heb je een blog, podcast of videocast? Dan kun je meedoen door je hier aan te melden. Aanmelden kan tot 15 oktober. Op die dag zullen alle deelnemende blogs een artikel, video of podcast over armoede publiceren, bekeken vanuit hun eigen gezichtpunt. Op mijn blog vind je die dag dus een artikel over armoede in relatie tot marketing, communicatie, internet of MVO. Ik moet er nog even over nadenken, maar er komt vast wel iets in me op. Naast ‘awareness’ creëren wil Blog Action Day ook fondsen werven. Mocht je inkomsten genereren met je blog, dan kun je de dagopbrengst doneren. Daarvoor werken de initiatiefnemers samen met onder andere Change.org en Kiva.org.
Blogbattle
Blog Action Day stond vorig jaar in het teken van het klimaat. Toen deden meer dan 20.000 blogs mee en werden 23.327 berichten geplaatst. Serieuze aantallen dus.
Daarmee is Blog Action Day een mooi voorbeeld van mobilisatie via internet. Steeds meer organisaties proberen social media als blogs in hun voordeel te benutten. Zo verzamelt Milieudefensie momenteel handtekeningen voor haar klimaatwet door middel van een Blogbattle. Met een widget (zie rechts) kunnen sympathisanten handtekeningen verzamelen op hun eigen blog. De blogger die de meeste handtekeningen verzamelt wint een rugzak. Met zonnepaneel, dat wel, maar het blijft een beetje sneu. Neemt niet weg dat deze club begrijpt hoe ze hun achterban kunnen mobiliseren op internet.
Wie volgt?
(’ s Avonds laat geschreven op een koud, tochtig busstation. Dat is ook armoede!)