Alle trendwatchers, marketinggoeroes en marktvorsers voorspellen dat social media in 2010 echt gaan doorbreken. Een mooi moment voor wat praktische Twittertips dacht ik. ’k Bleek echter niet de enige met dit illustere idee: in het Parool verschenen deze tips van @Jojanneke en @puur. Maar niet getreurd, hier nóg meer tips van mijn volgers op Twitter en ook een paar van mezelf. Na een oproep op twitter stroomden de tips binnen. Dames en heren volgers: hartelijk dank! En beste lezers, doe er je voordeel mee. En oh, schroom niet om nog wat extra tips achter te laten.
Een korte les vooraf: Wat is Twitter?
(Oud nieuws? Ga door naar twittertip 1!)
Twitter is een internetdienst waarbij gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 karakters publiceren. Deze berichtjes worden Tweets genoemd en het verspreiden van die berichtjes heet Twitteren. Een leuk filmpje dat het hoe en waarom uitlegt van al dat getwitter vind je op YouTube. Beter kan ik het zelf niet verwoorden.
Alle tips op een rij:
1. Voer een dialoog
2. Deel je kennis
3. Wees open en eerlijk
4. Val niet in herhaling (en gebruik humor)
5. Doe sociaal
6. Bouw aan je personal brand (en registreer preventief)
7. Maak afspraken en stel doelen voor bedrijfsaccounts en corporate tweets
8. Koppel gerust, maar wees bewust
9. Doe ook eens een foto
10. Gebruik een URL verkorter en RSS met mate
11. Maak het jezelf gemakkelijk met Twitter API’s
12. Lees dit artikel voor nóg meer tips
Twittertip 1: Voer een dialoog
(met dank aan @marvindereuver, @tijmendegelder en @lisannelentink)
De eerste die – maar liefst 3x achter elkaar – op mijn oproep reageerde was Marvin de Reuver. Tussen al zijn do’s en don’t deze waardevolle tip: “Reageer op mentions!” (Mentions zijn berichten waarin jouw naam wordt genoemd.) Tijmen de Gelder kwam met een tip van dezelfde strekking, “Ga in gesprek!”, en ook Lisanne Lentink zegt “do: actief reageren (op tweets van anderen), don’t: alleen promoten”. Moraal van het verhaal: niet alleen maar zenden, maar ook luisteren en reageren. Dat wordt gewaardeerd. In dat opzicht is Twitter echt niet heel anders dan de gewone wereld.
Twittertip 2: Deel je kennis
(nogmaals dank aan @marvindereuver en een beetje van mezelf)
Nog meer wijze woorden van meneer De Reuver: “Deel kennis.” Daar ben ik het volmondig mee eens. Ik heb het al vaker gezegd: geven is het nieuwe nemen. Je zult merken dat je er vroeg of laat iets voor terug krijgt.
Twittertip 3: Wees open en eerlijk
De tijd dat je je kaarten tegen de borst hield is voorbij. Of zoals Marvin afsluit: “Be open!” En zo is ’t maar net. Ben je niet zo open en eerlijk, dan kan Twitter een valkuil vormen. Wees dan voorzichtig met je tweets, ze kunnen zich tegen je keren… Makkelijker is: gewoon eerlijk en oprecht zijn, open vizier en geen geheimen. (Dan slaap je ’s nachts ook beter.)
Twittertip 4: Val niet in herhaling (en gebruik humor)
(tweemaal dank aan @jwalphenaar)
Eenmaal tweeten is genoeg. Of misschien twee keer als het heel belangrijk is, maar “val niet teveel in herhaling” zo luidt de tip van Jan-Willem Alphenaar. Word ook geen papegaai is de tip die ik er zelf aan wil toevoegen. Sommige mensen ‘retweeten’ jan-en-alleman (een bericht herhalen). Vroeg of laat wordt dat vervelend voor je volgers. En gebruik ook eens humor. Zo stuurde Jan-Willem me prompt na zijn tip deze tweet: “Ik herhaal ;) RT @jwalphenaar: @FrankRozendaal Twittertip: Val niet teveel in herhaling.”
Twittertip 5: Doe sociaal
(vrij naar @nicknijhuis, bedankt!)
Social media heten niet voor niets social media. Of zoals Nick Nijhuis zegt: “doe niets wat je in ‘de echte wereld’ ook niet zou doen, zoals bijvoorbeeld schaamteloos je product of jezelf verkopen”. Een waarheid als een koe. Het hangt een beetje samen met de voorgaande tips.
Twittertip 6: Bouw aan je Personal Brand en registreer preventief
(eerste met dank aan @micheltel, de tweede zelf bedacht, toe maar…)
Twitter is uitermate geschikt om te bouwen aan het merk IK – je personal brand, zo merkt ook Michel Tel op: “Gebruik een echte twitternaam @jouwnaam – personal branding ;)”. Wil je werken aan je eigen merk, gebruik dan als het even kan je eigen naam en zorg er voor dat je tweets in overeenstemming zijn je eigen ik en je personal brand. Jij bent je merk. Met name freelancers en eenpitters hebben hun eigen naam hoog te houden. Dat persoonsnamen kunnen uitgroeien merken bewijst bijvoorbeeld meubelontwerper Piet Hein Eek; er is geen kip die weet dat er ook ene meneer Ruijgrok in de BV Eek & Ruijgrok zit…. Overigens heeft P.H. Eek (nog) geen Twitter-account en dat leidt mij tot nog een tip: registreer je account voordat iemand anders het doet. Ook al ga je er nog niets mee doen.
Twittertip 7: Maak afspraken en stel doelen voor bedrijfsaccounts en corporate tweets
(tip van mezelf)
Tip 6 is met name interessant voor persoonlijke twitteraccounts, maar wat nu als je uit naam van een bedrijf gaat twitteren? Dat roept vaak meer vragen dan antwoorden op. Welke afdeling is verantwoordelijk, welke medewerkers beheren het account en wat gaan we daar eigenlijk doen? Gedreven door “we moeten iets met Twitter” starten veel bedrijven een account. Dergelijke “learning by doing” praktijken kunnen zinvol zijn, maar er kleven wel risico’s aan. Stel daarom liever vooraf duidelijke doelen en maak heldere afspraken met de betrokken collega’s. Het kan handig zijn meerdere kanalen in te stellen, dus bijvoorbeeld een apart kanaal voor je corporate berichtgeving en een apart kanaal voor je klantenservice. Vervolgens rijst al snel de vraag: via welk kanaal vertellen we wat? En gaan we met ons corporate account de dialoog aan of gaan we louter zenden? (Dat eerste verdient de aanbeveling.) En gaan we mét het corporate account die dialoog aan ons námens? Het kan helpen om deze vragen naar de ‘gewone wereld’ te vertalen. Daar spreken medewerkers vaak námens het bedrijf/merk. Een systeem als Co-Tweet kan dat faciliteren; je twittert daarmee onder de bedrijfsnaam, maar het is voor de lezers/volgers duidelijk wie er namens het bedrijf twittert. Kijk voor een voorbeeld op de Twitterpagina van Traffic4U.
Twittertip 8: Koppel gerust, maar wees bewust
(met dank aan @moniquelandman)
Eerder schreef ik al eens over het koppelen van je Twitteraccount aan Linkedin en ook al eens over het updaten van al je social media accounts via Ping. Op zich mooie toepassingen en tools, maar bezint eer ge begint, zo stelt ook Monique Landman: “Koppel linkedin niet aan twitter. Hierdoor gaat het zakelijke , professionele karakter van LI weg.” Ik zou niet zover willen gaan dat je helemaal niet moet doen, maar stel jezelf wel de vraag of het zinvol is voor je contacten op andere netwerken om te zien wat je twittert. Ik gebruik Twitter zelf als dominant platform en zet zo nu en dan een berichtje door naar Linkedin middels de toevoeging #in. Mijn voornaamste reden daarvoor is dat Linkedin alle Twitterberichten overneemt, dus ook de @- en RT berichten. Ik geloof niet dat die communicatiestroom interessant is voor mijn Linkedin contacten. Hyves doet het in dat opzicht beter, zeker met haar vernieuwde homepage: zij filteren @-, RT en # berichten uit hun WieWatWaar-stream en houden de tweets daarmee binnen het Hyves-jargon. Daarbij bundelen ze berichten van overactieve Twitteraars, zodat je niet-twitterende vrienden niet ondergesneeuwd raken door jouw tweets.
Twittertip 9: Doe ook eens een foto
(weer een tip van @marvindereuver, het houdt niet op…)
Twitter staat louter tekst toe. Desondanks kun je ook foto’s toevoegen via diensten als Twitpic (gewoon inloggen met je Twitter-account; handig als je plaatjes van je PC wilt uploaden) of Mobypicture (via je mobiel; handig voor onderweg). Foto’s voegen een extra dynamiek toe en zelf gemaakte foto’s zorgen er voor dat je unieke content te bieden hebt wat weer interessant kan zijn voor je volgers.
Twittertip 10: Gebruik een URL verkorter en RSS met mate
(eerste is tip van @micheltel, tweede van mezelf)
Honderdveertig karakters, dat is de max op Twitter. Lange URL’s nemen (te)veel plek in en dus zijn er diverse diensten die URL’s kunnen verkorten. Michel Tel noemt bijvoorbeeld Bit.ly en TinyURL. Ook gevestigde namen komen met URL-verkorters. Zo lanceerde Google onlangs Goo.gl en Youtube kwam met Youtu.be. Bit.ly biedt ook interessante statistieken. Mede daarom is het gebruik van verkorte URL’s interessant. Dan het andere punt uit deze gecombineerde tip; middels RSS kan je een blogposting automatisch laten doorlopen naar Twitter via Twitterfeed. Dat is op zich mooi en zo belandt deze blog ook op twitter, maar doe niet enkel dat. Denk aan tip 1 en voorkom dat je alleen maar zendt.
Twittertip 11: Maak het jezelf gemakkelijk met Twitter API’s
(tip van mij)
Twitter heeft een groot deel van haar succes te danken aan het gebruik van API’s. Deze extern ontwikkelde programma’s (dus niet van Twitter) voegen hun eigen functionaliteit aan Twitter toe, dat zelf eigenlijk maar een heel basaal systeem is. Bekende programma’s als Tweetdeck en Twitpic kunnen het twitterleven sterk veraangenamen. Zo zit in Tweetdeck een automatische URL-verkorter ingebakken en krijg je een melding als je genoemd wordt in een bericht.
Twittertip 12: Lees dit artikel voor nóg meer tips
(tip van @krispijnbeek met nog meer tips van @jojanneke en @puur)
Krispijn schreef mij: “artikel van @Jojanneke en @puur in parool al gezien ? http://bit.ly/7exJxY” Dat kostte dit artikel bijna de kop, maar ach, hoe meer tips hoe meer vreugd. Dus heb je nog meer tips? Laat ze hier achter.
P.S. Volg mijn volgers als blijk van waardering!
Nagekomen tip van http://twitter.com/fairliving : Let op spelfouten als je vanachter het stuur twittert. Ook erg waar!
Toch zijn er veel twitteraars die een andere username hebben dan hun eigen naam en tóch erg succesvol/aanwezig zijn in de online wereld.
Is dit volgens jou dan omdat deze mensen al een reputatie genoten voor ze gingen twitteren?
Ja, dat kan ook. Het komt in het stuk niet erg duidelijk naar voren, maar je KUNT ook een personal brand vormen zonder daarbij je eigen naam te gebruiken. Extreem voorbeeld: Bono (of dichter bij huis het Meisje van de Slijterij op Twitter). Ik denk alleen dat het veelal makkelijker is om je eigen naam te gebruiken. Dan is persoon en merknaam 1-op-1 hetzelfde. Is mijn niet-wetenschappelijk-onderbouwde-persoonlijke-mening. Dus laat je er niet door weerhouden een andere naam te gebruiken!
Dank voor je reactie! Ik vind ook dat er voor allebei de mogelijkheden inderdaad wat te zeggen is.
Jammer dat Personal Branding geen exacte wetenschap is :)
Tip 13: Gebruik geen twitter
@Jorgen als je niets in Twitter ziet, goeie tip!
@Jorgen Bedankt voor deze totaal relevante tip bij een artikel dat gaat over mensen die het wél gebruiken!
@Rutger, graag gedaan hoor!
Ik kreeg deze nog door van http://www.twitter.com/gbartling : verwelkom volgers nooit automatisch, volg alleen terug als je dat zelf wil, combineer prive en zakelijk :-)
Zelf heb ik ook nog een tip 13: als je wilt dat mensen je bericht retweeten (herhalen), zorg dan dat je bericht niet de volle 140 karakters beslaat.
En een tip 14: durf te vragen. Ik heb voor deze blog ook gevraagd om tips en het werkte perfect. Ik gebruik Twitter daar met enige regelmaat voor en moet zeggen, erg handig en snel.
Heb je nog een tip, voeg hem toe! Dank alvast.
Pingback: Social media en Twitter in het bijzonder | Mission Matters
Pingback: DagArnhem