barcode2In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

Het spookt al een tijdje door mijn kop. Een webwinkel starten. Als (serieuze) bijzaak. Internetmarketing blijft natuurlijk de kern van mijn bedrijf, maar na een paar jaar in de dienstensector begint het toch een beetje te kriebelen. Het lijkt mij leuk om naast mijn diensten ook een mooi, eerlijk en vooral tastbaar product te gaan aanbieden. Gewoon iets wat je in je handen kunt houden. En passant doe ik ook nog eens bruikbare praktijkervaring op die ik weer voor mijn online klanten kan gebruiken. Mooie win-win situatie dus. Rijst wel de vraag: wat ga ik verkopen?

Van grijze cellen naar fysieke producten
Er rijzen eigenlijk wel meer vragen. Op die vragen ga ik de komende tijd antwoorden zoeken. Om te beginnen ga ik me komende week oriënteren op de Webwinkel Vakdagen (op 20 en 21 januari in de Jaarbeurs te Utrecht). En ik heb al behoorlijk wat vooronderzoek gedaan, vakliteratuur gelezen en praktijkervaring opgedaan op internet. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit een webshop vanaf nul opgebouwd. En daar komt flink wat bij kijken…

Een webshop laten bouwen is één, maar een webshop runnen komt neer op een bedrijf runnen. Tot op heden verhuurde ik mijn grijze cellen. Een stuk makkelijker dan fysieke producten aanbieden. Zo moet ik me nu bijvoorbeeld verdiepen in logistieke oplossingen. Ik moet producten van A naar B krijgen, ik moet gaan inkopen en misschien moet ik wel voorraden gaan aanhouden. Dat heeft weer gevolgen voor mijn administratie. Ik moet betaalfaciliteiten gaan aanbieden (zoals IDeal / creditcards / machtigingen) en mijn systemen inrichten op (hopelijk) een oeverloze stroom orders. En natuurlijk moet ik mijn webshop promoten (godzijdank heb ik daar wél kaas van gegeten!).

Op zoek naar het ultieme webshop platform
Op de Webwinkel Vakdagen ga ik me vooral oriënteren op de techniek achter mijn toekomstige webshop. Die keuze bepaalt voor een groot deel of mijn avontuur een succes zal worden, zo is mijn overtuiging. Ik weet als online marketeer dat zaken als zoekmachinemarketing voor een groot deel afhangen van technische aspecten. Daar hou ik dus nu al rekening mee. Verder wil ik dat mijn webshop gemakkelijk te onderhouden is en kan worden geïntegreerd met andere systemen. Dat laatste scheelt mij (op termijn) een hoop gedoe en past ook in mijn streven om mijn webshop, net als Mitchel van Duuren, “hangmatproof” te maken. Ik moet hem bij wijze van spreken vanaf mijn vakantieadres kunnen runnen.

Een klein beetje vooronderzoek leert mij dat ik als aankomend webwinkelier de keuze heb uit software op basis van:

  1. Licentie
  2. Een abonnement
  3. Of Open Source software

De eerste keuze, software in licentie, valt voor mij eigenlijk bij voorbaat af. Mijn budget laat (telkens terugkerende) licentiekosten niet toe. Ik vind het ook een beetje zonde van mijn geld, zeker nu ik weet dat er prima open source alternatieven als Magento en OSCommerce zijn. Nummer twee uit het rijtje zou ook een optie kunnen zijn. Voordeel is dat ik dan lekker snel van start kan en geen shop hoef laten te bouwen; iets wat bij optie 1 en 3 wel noodzakelijk is. De kosten lijken ook mee te vallen, maar ik vraag me af hoe dergelijke oplossingen zich houden bij een flink aantal bezoekers. En als je een paar jaar doorrekent…. Verder heb ik ook nog wat specifieke wensen in mijn achterhoofd. Ik twijfel of een “abonnementshop” daarmee overweg kan. Zien is geloven. Dus ga ik volgende week eerst eens kijken wat shops uit de tweede en derde categorie kunnen. (Mocht je reeds tips en antwoorden voor me hebben, laat vooral een reactie achter!)

Lekker naar Frankrijk tuffen….
Ik zei al dat ik een mooi en tastbaar product wil verkopen. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een groot liefhebber ben van wijn. En dus word ik wijnwebwinkelier! Wijn vind ik een prachtig product met talloze verhalen en een branche met veel interessante mensen. Als ik het wat verder romantiseer, dan zie ik ons – Tinus en ik – al naar Frankrijk en Italië tuffen om daar de mooiste wijnen in te kopen. Zover is het nog niet, maar ’t is wel een mooi vergezicht. De praktijk zal vast minder rooskleurig zijn, maar ik hou me vast aan deze gedachte. Proost alvast!

Meer artikelen uit de serieblog ‘Markeer wordt webwinkelier’
Deel 2: Naar de beurs
Deel 3: Wachtscherm, logo en social media
Deel 4: Even geduld a.u.b.

This article has 15 comments

  1. saskia

    Als je al tuffend door wijnlandschappen maar mooie foto’s maakt en die met ons deelt via twitter. Dan wens ik je heel veel succes als www (wijnwebwinkelier)

    Saskia

  2. Thomas

    Goed dat je het zelf noemt: een webwinkel verschilt niets van een ‘echte’ winkel. Veel mensen vergissen zich daarin.
    Een webwinkel is geen easy money. Het is hard werken.

    Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met de implementatie. Dus wanneer je vragen hebt.. ;) En hopelijk bestel ik snel een wijn bij je!

  3. Thomas

    Wanneer ik het goed heb is osCommerce de voorloper van ZenCart. ZenCart is een erg fijne shop omdat het bijna alles bevat wat je nodig hebt en omdat het lekker snel is.

    Magento is natuurlijk heel erg uitgebreid, maar je hebt behoorlijk wat technische kennis nodig om het soepel te laten draaien. Het is standaard erg traag (mede door het Zend framework).

    Ik denk zelf dat ZenCart prima is voor de wat kleinere shops. En misschien is het goed om Batavi in de gaten te houden. Maar dit is nog een BETA versie, die ik niet geïnstalleerd kreeg.

  4. Mitch

    Leuk dat je mij noemt in je artikel, ik ben van osCommerce overgestapt naar Magento. Dit om de volgende reden, in osCommerce kun je niet goed je voorraad bijhouden. Als je fulfilment wilt gaan toepassen in de toekomst is Magento toch wel een betere optie.

    Natuurlijk is het een zwaar pakket, en heb je goede hosting nodig, maar doe het gewoon ineens goed :-)
    Voor een wijnwebwinkel vind ik magento echt niet overkill. Je kunt er veel in kwijt, en kunt klanten mooi laten zoeken op verschillende opties. Succes met keuze!

    Gr mitch ;-)

  5. Frank Rozendaal

    @Mitch, ter oriëntatie heb ik jouw blog – http://www.webwinkelblog.nl – gelezen. Daar staat veel info op, dus erg handig voor mij (en anderen die dit lezen). Tip voor mijn lezers: Mitch heeft een uiterst handige e-book beschikbaar. Kost niet meer dan je mailadres…

  6. Bruno

    Wij hebben voor onze webshop ook magento gebruikt. Het was een eerder impulsieve keuze die ons uiteindelijk wel bevalt. Het heeft ons enkele maanden tijd gekost om van idee-fase tot de eigenlijke shop te komen, maar we hebben dan ook werkelijk alles zelf gedaan. Foto’s nemen, producten importeren,… met weinig tot geen technische kennis hebben wij magento kunnen installeren en aanpassen. (heb wel veel tijd op magento forums doorgebracht :) Het grote voordeel is wel dat je weet waarme je bezig bent.
    Qua operationeel werk is het zeker niet te onderschatten. Het is zoals hierboven al aangehaald heel veel werk and no easy money.

    Misschien interessant om onderstaande artikels eens te lezen om uit te leren:
    http://www.frankwatching.com/archive/author/pieter-hofstra/

    groeten

  7. Thomas

    Wijn is overigens best slim, mocht het mislukken kan je je verdriet altijd nog verdrinken met je voorraad.

    Nog wat wijzer geworden op de WWVD?

    Overigens is het ook interessant om eens te zoeken naar wijn-databases.
    Vandaag heb ik voor een klant een koppeling met de ICEcat database gerealiseerd (http://icecat.co.uk/). Het scheelt heel veel beheer wanneer je product-gegevens ergens vandaan kan halen. Er is vast wel een goede online wijn-database waar een koppeling mee te maken is.

  8. Frank Rozendaal

    Zo is ’t maar net ;-) Ik geef hoe dan ook een feestje! Mijn belevingen op de Webwinkel Vakdagen komen binnenkort online.

  9. Pingback: Frank Rozendaal » Blog Archive » Marketeer wordt webwinkelier – Deel 2: Naar de beurs

  10. Pingback: Frank Rozendaal » Blog Archive » Marketeer wordt webwinkelier – Deel 3: wachtscherm, logo en social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *