barcode2In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

Oriënteren en uitzoeken. Dat is het lot van een beginnende webwinkelier. Ik wil voorkomen dat ik nu een verkeerde beslissing neem, waar ik later spijt van krijg. Daarom ben ik deze week naar de Webwinkel Vakdagen geweest. Een ander breekpunt zag ik op het gebied van inkoop. Ik kan wel roepen dat ik wijn wil vérkopen, maar dan moet ik die wijn ook ergens kunnen ínkopen! Om die vraag te beantwoorden ben ik ook op stap geweest. Hieronder een verslag en nog wat vragen, waar jullie mij hopelijk weer mee kunnen helpen. (Leuk al die reacties vorige keer: dank daarvoor!)

Webwinkel Vakdagen
Groots opgezet, druk en redelijk interessant. De Webwinkel Vakdagen in een notendop. Ik ging met name om wat demo’s te zien. Bij Buckaroo – een payment service provider – kreeg ik een prima demo voorgeschoteld, maar wat schetste mijn verbazing: veel standhouders die ik sprak hadden niet eens een internetaansluiting…. Werkelijk ongelooflijk!! Ik moet zeggen: dan ben ik ook wel direct klaar met zo’n bedrijf. Geen demo = niet geloven…. Een beetje meer internet-minded mag wel.

Ik liet vorige keer al doorschemeren dat mijn voorkeur uitgaat naar een open source oplossing, maar ik heb op deze beurs dus geen van die systemen kunnen bewonderen. Godzijdank heb ik thuis wel een aansluiting, dus heb ik inmiddels online wat demo’s gevonden van osCommerce en Magento. Qua systemen heb ik op de Webwinkel Vakdagen dus niets geleerd wat ik nog niet wist. Als iemand nog een mooie demo weet te vinden: geef maar door!

Flessenpost
Niet geheel onbelangrijk is het versturen van mijn pakketten. Ik ben van plan om dat in eerste instantie gewoon zelf te doen. Dus zelf in een doos stoppen en ‘op de bus’ doen. Vanuit Benneveld is vooral dat laatste nog een hele uitdaging (want geen postkantoor), maar goed, ik kan mijn pakketten gewoon bij de Albert Heijn afgeven zo verzekerde de dame van TNT mij. IFlesdoos_2k heb haar ook direct gevraagd hoe TNT mijn pakketjes gaat behandelen. Met andere woorden: komen mijn flessen heel aan? Verzenden via de traditionele pakkettenstroom is het goedkoopste, maar dan vliegen mijn flessen in het postsorteercentrum over een lopende band, met alle risico’s van dien… Met een flesverpakking van Topa moet het goed gaan, verzekerde ze mij. Ik ga dat in eerste instantie proberen. Mochten er te veel flessen sneuvelen, dan zal ik op zoek moeten naar een andere oplossing. Mocht er iemand zijn die ervaring heeft met het versturen van flessen, dan hoor ik het graag. Ben dus vooral benieuwd of ze heel blijven.

Bij Topa heb ik navraag gedaan over het materiaal van hun verpakkingen. Als bewuste ondernemer (sorry, slechte kreet, wel duidelijk) wil ik goed verpakkingsmateriaal, dus als het even kan een FSC gecertificeerde doos. Dat leverde een vreemde blik op bij de dame van Topa. Volgens mij had ze werkelijk geen flauw idee wat FSC inhoudt, maar het wordt voor me uitgezocht. Ben benieuwd. Ook hier: mocht iemand een FSC gecertificeerde flesverpakking tegenkomen, dan hoor ik het graag.

Het oerwoud van de Payment Service Providers
Ik zei het net al: bij Buckaroo kreeg ik een prima demo. Die partij kwam mij erg betrouwbaar over en het is natuurlijk erg makkelijk als een ander achter ‘mijn’ geld aan gaat. Maar goed, dat kóst ook geld. Buckaroo rekent eenmalig € 150,00 aansluitkosten en maandelijks € 50,00 voor een iDEAL en CreditCard ‘aansluiting’. Daarbovenop komt nog € 0,77 per iDEAL transactie en € 0,25 per creditcard transactie. Al met al best veel geld, aangezien ik nog geen fles verkocht heb. De dame van Buckaroo wist verder te vertellen dat ze Buckaroo gaan integreren met Exact Online. Dat is dan wel weer mooi voor de toekomst. Ik wil Exact Online gaan gebruiken en het is wel zo handig als alle systemen met elkaar kunnen praten.

Voor nu denk ik dat het vooral goedkoper moet kunnen. Iets meer handelingen vind ik in het begin niet zo erg. Ik ben al lang blij als er bestellingen binnenkomen en dan neem ik de extra handelingen gewoon voor lief. Een iDEAL aansluiting en de mogelijkheid tot geld overboeken moet voldoende zijn. Op termijn wil ik ook best creditcards e.d. toestaan, maar voor nu…. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor betaalt 39% graag via iDEAL en 10% via een overschrijving. 17% wil graag betalen met een creditcard. Voor nu zullen de creditcardliefhebbers bij mij even genoegen moeten nemen met die andere betaalmogelijkheden. Ik schat in dat mensen die met creditcards overweg kunnen ook niet terugdeinzen voor iDEAL. Nog steeds zijn er banken die geen iDEAL ondersteunen, vandaar mijn keuze om ook overboekingen toe te staan. Ik wil graag dat mensen vooruit betalen. Ik begrijp dat dat een drempel kan zijn, maar voor nu is dat voor mij als kleine ondernemer wel de veiligste optie.

idealOK. iDEAL dus. Een bezoekje aan de stand van mijn ‘huisbank’ leert dat een Rabobank iDEAL Lite aansluiting gratis is. Ik betaal enkel € 0,65 voor een bijschrijving of € 0,55 als het een Raboklant betreft. Een stuk goedkoper en realistischer gezien mijn begroting. Als de toko gaat lopen kan ik er altijd nog een PSP tussen zetten. Verderop kom ik Icepay tegen. Zij rekenen € 0,80 per iDEAL transactie (zonder aansluitkosten), maar kunnen ook creditcards en overschrijvingen verwerken. Een stuk goedkoper dan Buckaroo dus. (Hoe doen ze dat? Of verdient Buckaroo erg veel?) Tegenover de Rabobank kom ik MultiSavepay tegen: € 0,49 per iDEAL transactie, dus nog goedkoper dan mijn huisbank én zonder aansluitkosten. Maar, het kan nóg goedkoper. Even verderop word ik opgehouden door een meisje dat me Assure Pay aanbiedt. Bij hen kost een iDEAL transactie slechts € 0,45. Het duizelt me. Een ding is zeker: ik ga dit allemaal in een mooie diagram zetten en kom er later op terug. Ik voel wat addertjes onder het gras. Zijn er lezers die ervaringen hebben met bovenstaande partijen? Ik hoor graag wat werkt, wat niet werkt, waar ik op moet letten en wie jullie aanbevelen.

Tot slot
Een geinig en handig product lijkt mij de fotografiekit van FotoCube.nl. Die flesjes van mij moeten natuurlijk wel mooi op de foto. Een perfecte oplossing voor het geval mijn leveranciers geen goed fotomateriaal hebben. Verder nog even op de naastgelegen IMME beurs geweest, maar zoals ik al twitterde: daar was weinig te beleven. Ik bezocht ook nog een presentatie door Wijnand Jongen – directeur Thuiswinkel.org – over ‘Megatrends in Online Retailing’. Volgens hem zijn het er vijf:

  1. De retailrevolutie
  2. LongTail
  3. De merken komen er aan
  4. Mobile commerce
  5. Social commerce

Op Marketingfacts vind je meer tekst en uitleg en hieronder een filmpje.

BioVak
Dan die andere beurs. Voorafgaand aan de Webwinkel Vakdagen was ik op de BioVak in Zwolle. Ik vond deze biobeurs een stuk leuker én nuttiger dan de Webwinkel Vakdagen. Ik ging met name om wijnen te proeven en leveranciers te spreken. Zonder leveranciers namelijk geen wijnwebwinkel. Gelukkig heb ik een aantal leuke contacten opgedaan en daarmee lijkt dit obstakel van de baan.

Nu hoor ik je denken: Bio? Wijn? Juist ja: het wordt een biologische wijnwinkel! (Update 5-2: zie BiologischeWijnwinkel.nl! Daar staat nu alvast een wachtscherm.) Vandaar ook mijn ‘geneuzel’ met die FSC dozen, want ik wil de volledige keten duurzaam inrichten. Zoals ik in mijn eerste blog al zei wil ik een mooi, eerlijk en tastbaar product verkopen. Biologische wijn is een prachtig product waar ik volledig achter sta. En er zitten geweldige verhalen en mensen achter die wijnen, zo bleek ook afgelopen woensdag. Bio is dus een bewuste keuze. Dicht bij jezelf blijven is sowieso altijd goed om te doen, maar een nichemarkt als ‘ biologische wijn’ biedt ook geweldige kansen als het gaat om de online marketing van mijn shop. Internet houdt van niches, geloof mij. In een volgende blog zal ik daar meer aandacht aan besteden.

De gesprekken met de leveranciers op de BioVak hebben mij gesterkt in de gedachte dat dit heel mooi gaat worden. Ik heb meerdere leveranciers in het vizier, ook buiten deze beurs en dus ook een aantal concrete contacten. Mocht je nog een goeie biowijn weten of een importeur, laat maar weten.

Deze shop gaat sowieso een feestje worden, zoals Thomas onderaan mijn blog van vorige keer ook concludeerde: mocht het mislukken dan kan ik mijn verdriet altijd nog verdrinken met de ingekochte voorraad! En lukt het wel: dan wordt het ook feest!

Geweldig, die wijnwereld.

Meer artikelen uit de serieblog ‘Markeer wordt webwinkelier’
Deel 1: Dromen, denken, doen!
Deel 3: Wachtscherm, logo en social media

This article has 8 comments

  1. Ronald

    Leuk initiatief,biologische wijn.
    Concurrentie is volop in opkomst, maar je natuurlijk beter dan hun hoe je online marketing moet verzorgen.
    Ik was vandaag in de weer met een ideal koppeling tussen een RubyOnRails applicatie en ABN Internetkassa. Ik had al geruchten gehoord dat de ABN oplossing slecht zou zijn, dit valt best mee, web 0.2, maar het werkt.

    koppelingen naar Exact-online voor opensource webshops heb ik nog niet gezien. (ook nooit op gezocht)
    Ik heb wel een Rails API geschreven voor een Twinfield koppeling, dit is veel complexer als een koppeling naar een PSP.

    De Fotocube zou ik voornamelijk inzetten om reflecties te voorkomen, en de producten eenvoudig vrijstaand te kunnen maken.

    Ben benieuwd wanneer ik de eerste wijn kan bestellen.

  2. Frank Rozendaal

    @ronald Er is wijnconcurrentie genoeg op ’t internet, maar in het biologische segment valt het nog mee. Het grote voordeel is dat ik er niet van hoef te leven ;-) Het is toch vooral kijken of ik van mijn hobby werk kan maken en praktijkervaring opdoen met een eigen webshop. Een typisch gevalletje van “met je poten in de klei”. Wie weet wat er verder van komt. Ik heb wel meer plannen, maar eerst dit maar eens doen!

  3. Pingback: Frank Rozendaal » Blog Archive » Marketeer wordt webwinkelier – Deel 3: wachtscherm, logo en social media

  4. Pingback: Frank Rozendaal » Blog Archive » Marketeer wordt webwinkelier – Deel 5: Proeven, bouwen, proeven, bouwen!

  5. Carolien

    Al wijzer geworden wat betreft IDEAL?
    Ik ben ook de mogelijkheden aan het bekijken om een eigen webwinkel te starten. Ik wil ook Ideal integreren. Ik dacht aan Assure Pay.

    Misschien kunt u uw kennis daarover met mij delen?

    Alvast bedankt!

  6. Frank Rozendaal

    Hoi Carolien,
    Ik heb inmiddels voor MultiSafepay gekozen. Zij bieden niet alleen IDEAL aan, maar ook creditcards en overboekingen. Leek mij wel zo handig voor mijn wijnshop. Voordeel is dat zij het geld ophalen en dat ik het kan koppelen aan Magento. Hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.

    Icepay is overigens ook een goeie als je alleen IDEAL wilt gebruiken.

    Wat voor shop ga je starten?

    Groet, Frank

  7. Jeremy

    Hai Frank,

    Heb je inmiddels ervaring opgedaan met MultiSafePay? Zij hebben ook maandelijkse kosten toch? Heb je problemen met betalingen die niet lukken e.d.?

    We gebruiken nu Moneybookers in de huidige shop (Strato) maar we zijn bezig met een nieuwe shop op Magento. Zijn op zoek naar een betalingsprovider. Ons is aanbevolen om met Icepay in zee te gaan.

    Alvast bedankt

    J

    PS: ik kan me nergens aanmelden om een e-mail te ontvangen wanneer er reacties zijn op deze blogpost

  8. Frank Rozendaal

    Hoi Jeremy,

    Multisafepay gaat over het algemeen goed. Alleen uitbetalingen laten een paar dagen op zich wachten (verdienen zij blijkbaar ook nog wat brood mee). Verder niets te klagen. Ik betaal zo’n 45 p/mnd aan kosten bij MSP, dus dat is te overzien. Met Icepay heb ik geen ervaring.

    Gr, Frank

    P.S. Ik weet het, maar, in de loop van dit jaar lanceer ik mijn nieuwe blog. Daar zit het zonder meer wel in! Dank voor de tip.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *