To tweet or not to tweet #thatisthequestion #part2

Enige tijd geleden schreef ik #part1, maar het is nooit tot een #part2 gekomen. Bij dezen.

To tweet or not to tweet? Het antwoord is een volmondig ja! Niet voor iedereen, wel voor mij. Voor mij werkt het. Twitter (en in mindere mate Facebook) houdt mij op de hoogte, inspireert me en levert me zelfs nieuwe opdrachten op. Ik vind het daarnaast ook leuk om anderen te inspireren en te helpen. Een klein bedankje aan Twitter is dus wel op zijn plaats, dus Twitter, bedankt! Om niet te verzanden in pathetisch gedoe richting Twitter, hier nog wat praktische tips en hoe ik omga met Twitter.

Moeten we op Twitter?
Als het gaat om social media is dit toch wel de meest gestelde vraag, direct gevolgd door “Hoe krijgen we meer volgers?”. Twee keer helemaal niet relevant! Twitter was / is een redelijke hype, dus dat maakt het medium aanlokkelijk, maar de hamvraag is en blijft “Zit mijn doelgroep op Twitter?”. Als het antwoord daarop ja is, dan moet je het zeker niet laten. Is het antwoord nee, dan is het wijzer om naar andere media te kijken. Welke techniek je ook kiest (Facebook, blog, Hyves, community, Twitter….), stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • People: Waar zit mijn doelgroep en hoe gedragen zij zich daar? Lezen ze graag berichten of schrijven ze liever mee? Zijn ze bereid actief te worden of zijn ze juist passief? Omarmen ze snel nieuwe technieken of hobbelen ze er juist achteraan? Als je dat eenmaal weet, dan kan je daar je doelen op afstemmen.
  • Objectives: Wat wil je met je doelgroep bereiken? Wil je een boodschap aan ze overbrengen? Wil je ze mobiliseren? Wil je samen met hen producten en diensten ontwikkelen? Ook deze keuze is van invloed op de gebruikte techniek.
  • Strategy: Hoe ga je doelen en doelgroep bereiken? Begin met je luisteren om voeling te krijgen met je doelgroep of ga je gelijk tegen ze aanpraten?
  • Technology: Jaaah! Nou, welke techniek wordt het? Kies de techniek die het best bij de andere punten uit de POST strategie passen (People, Objectives, Strategy, Technology). Het zou zomaar kunnen dat je beter Facebook groep kan openen of eigen weblog, dan een Twitter profiel…..

Dus moet je op Twitter? Er moet helemaal niets, denk eerst even goed na.

Als je wilt zenden, plaats dan maar een advertentie….
Twitter is tweewegverkeer: je kan berichten versturen en op berichten reageren. Doe dat dan ook! Nog te vaak zie ik Twitteraars die alleen maar zenden. Succesvolle inzet van social media is gebaat bij interactie, bij contact met je doelgroep. Niet óver de hoofden praten, maar mét de hoofden praten. Wil je je boodschap de wereld inzenden en liever geen reacties terug horen, plaats dan maar een advertentie in de krant….

Opdrachten via Twitter?
Ja, ik verkrijg opdrachten via Twitter. Niet wekelijks, maar het gebeurt. Of beter gezegd: ik kom via Twitter in contact met potentiële opdrachtgevers. Wil je dat ook , zie Twitter dan als een 24/7 netwerkborrel. Wees niet opdringerig, maar behulpzaam. Een drankje aanbieden wordt lastig, maar je kan wel antwoorden op vragen geven. Benader ook geen bedrijfsprofielen, maar persoonsprofielen. Zoek uit welke personen van je beoogde opdrachtgever zich op Twitter begeven. Linkedin en Google geven je het antwoord. Volg hen en wacht op het geschikte moment om eens een afspraak te plannen. Geduld is een schone zaak. Tenzij iemand concreet aangeeft naar iemand of iets op zoek te zijn: wees er dan als de kippen bij! Ik werk als freelancer c.q. interimmer. Dat maakt het voor mij ook makkelijker om een opdracht te scoren, want veel bureaus en opdrachtgevers gooien hun opdrachten op Twitter, voorzien van concrete hashtags. Voer een zoekopdracht in op Tweetdeck, HootSuite of welke andere tool dan ook en monitoor continue of er nieuwe opdrachten online verschijnen. Zie je er een voorbij komen die niet helemaal bij je aansluit, dan is volgen van de consultant / opdrachtgever vaak toch lonend. Wie weet heeft hij of zij binnenkort wel een passende opdracht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *