Vijf marketing- en reclametips om de kredietcrisis het hoofd te bieden

Een beetje crisis is zo slecht nog niet. Veel bedrijven houden momenteel hun marketing- en reclamebudget flink tegen het licht. Er moet meer worden gedaan met minder budget. Dat dwingt tot creativiteit. Er wordt meer gefocussed op ‘return on investment’ (ROI) en de gebakken lucht campagnes verdwijnen in de prullenbak. Drie keer hiep, hiep, hoera! Maar nu? Hoe voorkom je dat een kleiner reclamebudget niet averechts werkt, dat je niet verder wegzakt? Hieronder een aantal marketing- en reclametips die kunnen helpen.

Koester je klanten: beloon loyaliteit
Klanten behouden kost beduidend minder tijd en geld dan nieuwe klanten werven. Zorg dat je het contact met je vaste klanten behoud. Waar hebben zij momenteel behoefte aan en kan je daar op inspelen? Kijk of je meer kunt doen bij je bestaande klanten. Zijn er producten of diensten die zij nog niet bij je afnemen? En beloon hun loyaliteit. Klanten die veel afnemen kun je belonen met korting. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig ten tijde van crisis, maar klanten kwijtraken kost zonder enige twijfel meer.

Kies voor resultaat: direct marketing, sales promotion en online marketing
Houd je marketingmix eens kritisch tegen het licht. Welke middelen leveren direct resultaat op en welke niet? Direct marketing, sales promotion en online marketing zijn middelen die direct resultaat boeken. Focus op het resultaat. Verstuur bijvoorbeeld een aantal proefmailings naar een aantal kleine groepen en kijk welke versie het meeste oplevert. Zet die vervolgens grootschaliger in. Online marketing instrumenten als zoekmachine-adverteren en affiliate marketing leveren directe en meetbare resultaten. Bij zoekmachines betaal je alleen voor de geleverde kliks, niet voor vertoningen. Bij affiliate marketing kun je nog een stapje verder gaan en alleen afrekenen bij orders. Focus bij zoekmachinemarketing op zoekwoorden die concrete aanvragen opleveren. Wil je blijven adverteren op papier, probeer dan eens een responskaart, waarmee klanten concreet informatie of producten kunnen aanvragen.

Meten is weten: analyseer en stuur bij
Meet je marketingacties waar mogelijk en analyseer ze uitvoerig. Stuur bij op basis van die analyses en kijk daarbij goed naar de opbrengsten. Online middelen – zoals websites, e-mailnieuwsbrieven en adwords campagnes – zijn van A tot Z te meten. Een statistiekenpakket op je website levert een schat aan informatie. Pakketten als Google Analytics zijn gratis te verkrijgen.

Ga voor gratis: free-publicity en (online) persberichten
Niets mooier dan publiciteit die niets kost. Het oude vertrouwde persbericht blijft een gouden middel. Verstuur ze alleen als je echt iets nieuwswaardigs te melden hebt en richt je tot de media die je klanten lezen. Ook op internet kun je persberichten versturen. Als je het slim aanpakt kun je en passant ook nog aan zoekmachine-optimalisatie doen met die berichten, door links in je berichten op te nemen naar je website. Zoekmachine-optimalisatie is overigens ook zo’n middel waar met name tijd en energie in gaat zitten. Zorg dat de teksten op je site zoekmachine vriendelijk geschreven zijn en begin met link-building. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige links, hoe beter je site scoort in de gewone, niet-betaalde (organische) resultaten van Google. Houd je wel aan de richtlijnen van Google, anders bewerkstellig je het omgekeerde effect, namelijk een lagere positie of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten.

Denk aan de toekomst: blijf werken aan je merk
Ook deze crisis waait weer over. Blijf daarom investeren in je merk, de lange termijn en de wereld om je heen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt een luxe activiteit ten tijde van kredietcrisis, maar consumenten en afnemers denken daar anders over. Kies MVO-activiteiten die direct sympathie opwekken, duidelijk herkenbaar zijn en passen bij de activiteiten van je bedrijf. Je zult de vruchten plukken zodra het weer beter gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *