Blog

Marketeer wordt webwinkelier – Deel 7: een jaar verder

In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

De tijd vliegt! Zo hard, dat ik bijna zou vergeten hier nog eens een artikeltje aan te wijden. Mijn webshop is inmiddels up and running – sterker nog, ik heb er nu twee en nummer drie is in de maak! – en ik heb nu dik een jaar gedraaid (ben sinds 22-9-2010 in de lucht). In alle bescheidenheid geloof ik dat ik weer genoeg inzichten heb voor de webshop starters onder jullie. Wat ging goed, wat niet en wat kan nog beter. Daar gaat deze blog over.

Lanceren is ook een vak
Terugkijkend verliep de lancering van mijn eerste shop eigenlijk best goed. Dat inzicht kwam pas kort geleden. Ik heb namelijk een tijdje terug de stoute schoenen aan getrokken en ben ook een webshop voor biologische wijn in België begonnen. Jawel. Ik dacht dat een softlaunch, dus zonder tam tam, ook wel zou werken, maar nee dus. Tot op heden heb ik bar weinig verkocht, terwijl ik met mijn eerste shop na 5 minuten een bestelling had! Het kan natuurlijk ook mijn gebrekkige Vlaams liggen…. Afijn, tip, ga je beginnen, maak dan flink wat reuring. Iedereen moet weten dat je er bent. Voor België gok ik momenteel op Google.be. Ik probeer ook daar op een toppositie te komen en dan zullen de verkopen alsnog wel volgen, maar voor een volgende shop (nog een?) ga ik het toch weer als de eerste keer aanpakken. Dus: introductie aanbieding, persbericht, veel tam tam van tevoren, enz. Daar had ik nu te weinig tijd voor, dus dat is ook een les: geen shop beginnen als je weinig tijd hebt.

Multistore Magento
Toch nog even verder over mijn Belgische wijnshop. Dat is gewoon een kopie van de Nederlandse versie, maar met een .be extensie om beter te scoren bij de Belgische Google. Meerdere, gespecialiseerde wijn webshops runnen, dat is mijn doel. Met Magento is dat een kwestie van een nieuw “winkelzicht” aanmaken en gaan! Je beheert al je shops via één dashboard, dus lekker overzichtelijk, en je kan makkelijk een totaaloverzicht verkrijgen als een overzicht per winkel. Dit is toch wel een van de meest geweldige, en goedkope, features van Magento. Voor een paar honderd euro kan ik nu shops laten bijbouwen! De investeringen zijn nihil, mijn markt groeit en als de verkoop in België een beetje op gang komt, de omzet ook.

BiologischeWijnblog.com!
Jawel, het moest er een keer van komen: BiologischeWijnblog.com is online! Heel simpel eigenlijk, want het is gewoon een blog op Tumblr. Ik had eerste e.e.a. geprobeerd op WordPress (waar ook deze blog op draait), maar het aanpassen van een Tumblr template is zo eenvoudig, dat ik voor nu voor dat platform heb gekozen. Het oog wil ook wat (mijn WordPress bouwsel zag er niet uit…) Een kind kan de was doen. Ik ben wel benieuwd hoe dat platform zich qua zoekmachine marketing verhoudt tot WordPress. Mijn ervaringen met WordPress zijn op dat vlak top, dus de keuze voor Tumblr is in die zin wel een gewaagde, maar nieuwe dingen proberen is altijd leuk. Echter, grootste nadeel van Tumblr is dat er standaard niet op blogs kan worden gereageerd….. Huh? Daar had ik even niet op gerekend! Maar, met wat gefröbel heb ik het via een Disqus plugin alsnog voor elkaar gekregen, dus nu heb ik een Tumblr blog waarop wél gereageerd kan worden.

What’s next?
Mijn ambitie is groot en ik heb altijd plannen genoeg, maar ik ga me – geheel tegen mijn natuur – de komende tijd vooral richten op het verbeteren van de bestaande wijnshops en nou ja, vooruit, ik lanceer er eind deze maand ook nog eentje, gericht op biologische champagne!

Ik kan vooral nog verbeteringen doorvoeren in het proces, want vergis je niet, een wijnshopje runnen is best veel werk, dus iedere handmatige actie die ik kan skippen is winst. Momenteel maak ik mijn facturen handmatig, maar aangezien ik inmiddels Exact Online heb aangeschaft kan ik die stap binnenkort automatiseren: verkopen rollen met deze koppeling straks zo mijn boekhouding in.

Verder wil ik de levertijd verkorten. Ik communiceer nu “5 werkdagen levertijd” en dat vind ik best lang. Maar ik wil geen loze beloften doen en die 5 werkdagen haal ik wel, meestal ben ik zelfs sneller (vaak zelfs volgende dag) en daar worden klanten blij van. Ik zal de levertijd verkorten naar 3 dagen en uiteindelijk wil ik toe naar de volgende dag leveren. Ik ben zeer benieuwd wat het effect op mijn omzet zal zijn.

En dan de marketing, toch mijn vak, ook die kan nog stukken beter. Ik zal een MailChimp koppeling met Magento leggen, zodat ik ook nieuwsbrieven kan versturen. Verder zijn er op het gebied van SEO nog slagen te maken. De gelaagde navigatie, waar Magento erg goed in is, wordt standaard met dit soort URL’s opgebouwd “/biologische-rose.html?druivensoort=164&landherkomst=139”. Die cijfers wil je natuurlijk liever voluit in je URL terugzien en dus zal ik daarvoor ook een plugin installeren, zodat zichtbaar wordt dat “land van herkomst 139” voor “Frankrijk” staat en “druivensoort 164” voor Cabernet Sauvignon. Verder heb ik mijn eerste offline advertenties geplaatst en zullen we dit jaar aan wat beurzen deelnemen, want proeven is toch vaak geloven. En dat is nou net het enige dat online niet kan….

Vijf goede (online) marketing voornemens voor 2012

Als je de berichten moet geloven wordt 2012 een moeilijk jaar. Dat zeiden ze vorig jaar ook en het jaar daarvoor ook… Laat je niet van de wijs brengen. Stop met dat doemdenken en blijf vooral vooruit denken! Ja het zijn barre tijden: bar kansrijke tijden! Terwijl je concurrenten voor lello liggen en zich laten meeslepen is wat voor crisis dan ook (“Een geloven in jezelf crisis?”) stel ik voor dat jij en ik met volle kracht vooruit gaan. Hier wat (online) marketing voornemens voor het komende jaar. Doe er je voordeel mee en maak er wat moois van komend jaar!

1. Stop zenden, start de dialoog
Social media. Ook in 2012 kan je er niet omheen. Het is geen ‘moeten’ zoals sommigen beweren, maar als je het doet, doe het dan goed. Staar je niet blind op het aantal volgers en vrienden. “It’s not about counting how many you reach. It’s important to reach those who count.” (Bron: Wouter Blok.) En zo is het maar net. Mensen bereiken – ja mensen, want social media gaat om mensen – doe je niet door oeverloos over jezelf te ouwehoeren. Nog maar al te vaak zie ik asociale mediagebruikers. Mensen en bedrijven die alleen maar zenden en nimmer de dialoog aangaan met anderen. In het gewone leven verpesten zulke mensen ieder feestje en als het even kan ga je een stoel verderop zitten…. Moraal van het verhaal: wordt geen asociale media gebruiker. Denk na over wat je doelgroep wil horen, reageer op hun reacties en help mensen als ze wat vragen. Je zult zien dat ‘geven’ zich vroeg of laat vertaald in ‘gunnen’.

2. Zorg dat zoekers je vinden
In al het social media geweld zou je haast vergeten dat zoekmachines nog steeds voor het gros van de traffic zorgen op nagenoeg iedere site. Is dat niet zo, dan laat je een serieuze bron van traffic liggen. Sla je statistieken er maar eens op na. Zoekmachine-optimalisatie (SEO), het hogerop komen in de ‘gewone’ resultaten van Google en consorten, is de goedkoopste manier. Het duurt even, maar dan heb je ook wat: veel gratis traffic. Heb je iets diepere zakken, dan is zoekmachine-adverteren (SEA) een optie. Het grote voordeel van dit advertentiemedium is dat je op precies het juiste moment je doelgroep bereikt, namelijk op het moment dat men op zoek is naar jouw product of dienst. Zorg dat zoekers je vinden en je zult merken dat je zelfs in een crisisjaar als dit nieuwe klanten kan werven.

3. Kroon de klant nu echt tot koning!
Klanten zijn net mensen. Als je lief voor hen bent, zijn ze lief voor jou. En tevreden klanten zijn klanten die blijven. Toch vreemd dat de klantenservice bij veel bedrijven nog steeds ernstig te wensen overlaat. Een blik in de spiegel en ik zie dat ik mezelf op dit punt ook kan verbeteren. Ik heb het vaak druk, soms heel druk, en dan schiet het serviceniveau er wel eens bij in. Je schiet van de proactieve modus in de reactieve modus. Niet goed!! Misschien is de crisis in die zin een prima wake-up-call. Er zijn echt bedrijven die serieus last van hebben van de economische teruggang en dus zullen stoppen met het afnemen van jouw producten of diensten. Zorg dus dat je houdt wat je hebt. Een betere marketingtool bestaat niet.

4. Doe eens duurzaam
Fijn zo’n blog, kan je direct al je stokpaardjes berijden! Hoewel ik een hekel heb aan de term ‘duurzaamheid’ geloof ik heilig in het idee er achter. Bedrijven moeten a. klantvriendelijk zijn en b. maatschappijvriendelijk. Je kan nog zo klantvriendelijk zijn, maar als klanten ontdekken dat jouw spullen door kinderhandjes in elkaar worden gesleuteld, is het gauw met je gedaan…. Dat is de defensieve reden om werk te maken van je MVO beleid, maar er is ook een offensieve reden: met een goed MVO beleid (Maatschapelijk Verantwoord Ondernemen) kun je je onderscheiden van de massa, goodwill creëren bij je doelgroep en zingeving geven aan je werk. Naast de vier bekende marketing P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie – komt in 2012 een vijfde P te staan. De P van Purpose. Vraag jezelf af wat jouw hogere doel, jouw reden van bestaan is. Dat doen jouw klanten vroeg of laat ook.

5. Kappen nou! Spam is zo 2008…
Spam? Gaat ‘ie nou echt over spam schrijven? Ja, want nog steeds krijg ik ongewenste e-mail. Een gruwel! Soms goed bedoeld, maar altijd slecht uitgevoerd als het om afmelden gaat. Het is wettelijk verplicht om een opt-out optie te bieden bij je nieuwsbrief, maar nog al te vaak krijg ik nieuwsbrieven waar die opt-out ontbreekt. Dat kan echt niet meer! Het haakt in op bovengenoemde punten: stop met zenden en start met klantvriendelijkheid. Afmelders zijn goud waard. Je houdt namelijk diegenen over die wel voor je boodschap openstaan, je mailbestand neemt af in kwantiteit, maar toe in kwaliteit. Dus e-mailmarketing: lekker blijven doen, maar zorg wel voor een fatsoenlijke aan- en afmeldprocedure.

De beste wensen voor 2012! Maak er een mooi marketingjaar van.

Fijne feestdagen en mooi 2012! (Ik ben er 2 januari weer.)

Na een bizar vol, druk, maar fantastisch jaar gaat het nu dan toch echt gebeuren: ik hou vakantie tot 2 januari. Volgend jaar beloofd nog bijzonderder te worden. Martine, mijn vriendin, heeft 25 minuten geleden haar laatste dag “voor de baas” gewerkt en we gaan komend jaar samen verder! We zijn vastbesloten om samen veel moois op poten zetten. Het geeft meer tijd en ruimte om de dingen die we doen nog beter te doen én om nieuwe dingen op te pakken. Tipje van de sluier: er komt een nieuwe wijnshop bij en Martine broedt op een lifestyle concept…. Ook op marketingvlak komt er meer moois aan. Iets met citroenen en limoenen….

Voor nu: fijne feestdagen en maak er een mooi jaar van in 2012! Tot volgend jaar!

To tweet or not to tweet #thatisthequestion #part2

Enige tijd geleden schreef ik #part1, maar het is nooit tot een #part2 gekomen. Bij dezen.

To tweet or not to tweet? Het antwoord is een volmondig ja! Niet voor iedereen, wel voor mij. Voor mij werkt het. Twitter (en in mindere mate Facebook) houdt mij op de hoogte, inspireert me en levert me zelfs nieuwe opdrachten op. Ik vind het daarnaast ook leuk om anderen te inspireren en te helpen. Een klein bedankje aan Twitter is dus wel op zijn plaats, dus Twitter, bedankt! Om niet te verzanden in pathetisch gedoe richting Twitter, hier nog wat praktische tips en hoe ik omga met Twitter.

Moeten we op Twitter?
Als het gaat om social media is dit toch wel de meest gestelde vraag, direct gevolgd door “Hoe krijgen we meer volgers?”. Twee keer helemaal niet relevant! Twitter was / is een redelijke hype, dus dat maakt het medium aanlokkelijk, maar de hamvraag is en blijft “Zit mijn doelgroep op Twitter?”. Als het antwoord daarop ja is, dan moet je het zeker niet laten. Is het antwoord nee, dan is het wijzer om naar andere media te kijken. Welke techniek je ook kiest (Facebook, blog, Hyves, community, Twitter….), stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • People: Waar zit mijn doelgroep en hoe gedragen zij zich daar? Lezen ze graag berichten of schrijven ze liever mee? Zijn ze bereid actief te worden of zijn ze juist passief? Omarmen ze snel nieuwe technieken of hobbelen ze er juist achteraan? Als je dat eenmaal weet, dan kan je daar je doelen op afstemmen.
  • Objectives: Wat wil je met je doelgroep bereiken? Wil je een boodschap aan ze overbrengen? Wil je ze mobiliseren? Wil je samen met hen producten en diensten ontwikkelen? Ook deze keuze is van invloed op de gebruikte techniek.
  • Strategy: Hoe ga je doelen en doelgroep bereiken? Begin met je luisteren om voeling te krijgen met je doelgroep of ga je gelijk tegen ze aanpraten?
  • Technology: Jaaah! Nou, welke techniek wordt het? Kies de techniek die het best bij de andere punten uit de POST strategie passen (People, Objectives, Strategy, Technology). Het zou zomaar kunnen dat je beter Facebook groep kan openen of eigen weblog, dan een Twitter profiel…..

Dus moet je op Twitter? Er moet helemaal niets, denk eerst even goed na.

Als je wilt zenden, plaats dan maar een advertentie….
Twitter is tweewegverkeer: je kan berichten versturen en op berichten reageren. Doe dat dan ook! Nog te vaak zie ik Twitteraars die alleen maar zenden. Succesvolle inzet van social media is gebaat bij interactie, bij contact met je doelgroep. Niet óver de hoofden praten, maar mét de hoofden praten. Wil je je boodschap de wereld inzenden en liever geen reacties terug horen, plaats dan maar een advertentie in de krant….

Opdrachten via Twitter?
Ja, ik verkrijg opdrachten via Twitter. Niet wekelijks, maar het gebeurt. Of beter gezegd: ik kom via Twitter in contact met potentiële opdrachtgevers. Wil je dat ook , zie Twitter dan als een 24/7 netwerkborrel. Wees niet opdringerig, maar behulpzaam. Een drankje aanbieden wordt lastig, maar je kan wel antwoorden op vragen geven. Benader ook geen bedrijfsprofielen, maar persoonsprofielen. Zoek uit welke personen van je beoogde opdrachtgever zich op Twitter begeven. Linkedin en Google geven je het antwoord. Volg hen en wacht op het geschikte moment om eens een afspraak te plannen. Geduld is een schone zaak. Tenzij iemand concreet aangeeft naar iemand of iets op zoek te zijn: wees er dan als de kippen bij! Ik werk als freelancer c.q. interimmer. Dat maakt het voor mij ook makkelijker om een opdracht te scoren, want veel bureaus en opdrachtgevers gooien hun opdrachten op Twitter, voorzien van concrete hashtags. Voer een zoekopdracht in op Tweetdeck, HootSuite of welke andere tool dan ook en monitoor continue of er nieuwe opdrachten online verschijnen. Zie je er een voorbij komen die niet helemaal bij je aansluit, dan is volgen van de consultant / opdrachtgever vaak toch lonend. Wie weet heeft hij of zij binnenkort wel een passende opdracht…

Iets met loodgieters en lekkende kranen

“Bij de loodgieter lekt de kraan”, wordt wel eens gezegd. Nu ben ik zoon van een loodgieter – en bij ons lekte de kraan nooit: werd mijn vader gek van – maar, om de vergelijking af te maken, mijn eigen website was er niet echt eentje om trots op te zijn. Simpelweg te druk met klussen voor anderen. Maar daar gaat, zoals jullie reeds kunnen zien, verandering in komen: de Grote Verbouwing is begonnen! Gaat ongeveer een weekje duren. Dat jullie het weten.

Het is tijd voor Maatschappelijk Verbonden Ondernemen

Hoewel ik het een warm hart toedraag, vind ik MVO – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen – maar een rare term. Ten eerste omdat ondernemen per definitie een maatschappelijke activiteit is. En ten tweede, omdat de term ‘verantwoord’ de indruk wekt dat het wordt gedaan omdat anderen er om vragen, dus niet vanuit een intrinsieke motivatie. “U vraagt om verantwoording, wij draaien een mooi MVO verslag in elkaar.” Op zich prima, vooral blijven doen, maar verantwoording afleggen gaat niet ver genoeg. Een onderneming moet zich niet langer verantwoorden áán de maatschappij, maar verbinden mét de maatschappij. Het zijn geen twee losse entiteiten. Het is één is ook het ander. Als je je als onderneming daadwerkelijk verbindt met de wereld om je heen, dan zul je haar koesteren. Want de wereld, dat ben jij.

Slow media: de wegwerpmedia voorbij

En of ik slow ben. Pas gisteren ontdekte ik het Slow Media Manifest dat al in 2010 verscheen. Een oproep om bewuster media te consumeren en te produceren. Zeg maar “slow food” voor media. Een goed verhaal, dat verder verteld moet worden. Bij deze!

Kwantiteit of kwaliteit?
In het huidige medialandschap is het vaak kwantiteit boven kwaliteit. Er worden steeds sneller en steeds meer media de wereld in geslingerd. Is media verworden tot fast food? Het lijkt er wel op. We consumeren media zonder er van te genieten, zonder ze echt de aandacht te geven die ze verlangen. Al zappend en twitterend trekt de bonte media stoet aan ons voorbij. Ondertussen staren producenten zich blind op bezoekers- en kijkcijfers. Veel is goed. Weinig is niet goed. Werpwerpmedia worden aan de lopende band geproduceerd en verdwijnen even gemakkelijk in de prullenbak. Voor Slow Media, groeidiamantjes, pareltjes in wording, is geen oog. Mislukt is mislukt. Adieu, tot ziens, tot nooit meer.

Bye bye vaste baan, hallo freelance bestaan!

Op 1 mei is het zover! Dan stop ik met mijn (parttime) dienstverband en ga ik voor de volle 100% ondernemen! Na vijf jaar parttime ondernemen is het tijd voor de volgende stap. Ik ben er klaar voor: ik heb een mooi vast klantenbestand, genoeg ervaring, een prima netwerk en geen bezwaar tegen een paar maanden droog brood, dus ik ga het avontuur vol vertrouwen aan. Zin in!

Wat ik ga doen?

Ik zal me blijven richten op freelance online marketing klussen en advies, maar ga mezelf nu ook als interim (online) marketeer verhuren. Marketing en internet zijn en blijven de kern van mijn eenmansbedrijf. Naast freelance en interimklussen ga ik ook actiever aan de slag met workshops. Binnenkort meer daarover. Verder ga ik nu echt werk maken van mijn diensten op het snijvlak van marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik voel me thuis in die sector en dus daar ga ik mezelf (nog) meer tussenwroeten. En als bijzaak hou ik natuurlijk mijn biologische wijn webshop in de lucht. Dat is vooral leuk om te doen, ik hou er nog niet bijster veel aan over. Maar wel prettig voor de afwisseling. Ook hier binnenkort een nieuwe dienst: wijnproeverijen! Thuis, op het werk, in het park, op het strand, het kan allemaal.

Het beloofd een enerverend jaartje te worden. Ik heb nog een mooie Châteauneuf-du-Pape in de kelder liggen: die lag te wachten op een mooi moment. Ik geloof dat dat moment daar is!

Bloggen is dood, lang leve mijn blog!

Bloggen is dood, zeggen ze. Als je die van mij bekijkt zou je het inderdaad gaan geloven. Geen tijd, geen inspiratie, je kent het wel. Slappe excuses natuurlijk, maar in ieder geval geen goed recept voor een succesvolle blog. Tot zover hoe het niet moet, maar ik beloof beterschap in 2011, want ik geloof nog steeds in het medium. Een blog biedt namelijk ruimte aan unieke content. Aan stukken met diepgang. Aan interessante beschouwingen. En niet te vergeten: aan interessante tegenbeschouwingen. Dit jaar blaas ik mijn blog nieuw leven in. Later dit jaar komt er zelfs een redesign, want het huidige jasje is wel aan vervanging toe (die rare goudvissen; wie heeft dat bedacht?).

To tweet or not to tweet #thatisthequestion #part1

Vreemd. Ik heb nu bijna een week niet getwitterd. Eerst noodgedwongen, want ziek. Later bewust, want gefascineerd door het feit dat het aantal volgers blijft toenemen terwijl ik niets doe. Dat voedde mijn (toch al niet aflatende gedachten) over (en vooral aan) Twitter.

Eens in de zoveel tijd rijst bij mij de vraag “Waarom Twitter ik?”. Wat als ik niet meer Twitter…..

“Ben” ik dan niet meer? Stort mijn zorgvuldig opgebouwde netwerk dan in? Zullen mijn 862 volgers mij missen? Het antwoord is vooralsnog drie maal nee, want hoewel ik geen updates meer verstuur blijven mensen mij volgen, lijken mijn volgers me (nog?) niet te missen en “ben” ik nog steeds. En zo borrelde die beroemde Shakespeare frase naar boven. In onvervalst Twitteriaans natuurlijk.