In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck! De tijd vliegt! Zo hard, dat ik bijna zou vergeten hier nog eens een artikeltje aan te wijden. Mijn webshop is inmiddels up and running - sterker nog, ik heb er nu twee…
continue reading →
Als je de berichten moet geloven wordt 2012 een moeilijk jaar. Dat zeiden ze vorig jaar ook en het jaar daarvoor ook… Laat je niet van de wijs brengen. Stop met dat doemdenken en blijf vooral vooruit denken! Ja het zijn barre tijden: bar kansrijke tijden! Terwijl je concurrenten voor lello liggen en zich laten meeslepen is wat voor crisis dan ook (“Een geloven in jezelf crisis?”) stel ik voor dat jij en ik met volle kracht vooruit gaan. Hier wat (online) marketing voornemens voor het komende jaar. Doe er je voordeel mee…
continue reading →
Na een bizar vol, druk, maar fantastisch jaar gaat het nu dan toch echt gebeuren: ik hou vakantie tot 2 januari. Volgend jaar beloofd nog bijzonderder te worden. Martine, mijn vriendin, heeft 25 minuten geleden haar laatste dag "voor de baas" gewerkt en we gaan komend jaar samen verder! We zijn vastbesloten om samen veel moois op poten zetten. Het geeft meer tijd en ruimte om de dingen die we doen nog beter te doen én om nieuwe dingen op te pakken. Tipje van de sluier: er komt een nieuwe wijnshop bij en…
continue reading →
Enige tijd geleden schreef ik #part1, maar het is nooit tot een #part2 gekomen. Bij dezen. To tweet or not to tweet? Het antwoord is een volmondig ja! Niet voor iedereen, wel voor mij. Voor mij werkt het. Twitter (en in mindere mate Facebook) houdt mij op de hoogte, inspireert me en levert me zelfs nieuwe opdrachten op. Ik vind het daarnaast ook leuk om anderen te inspireren en te helpen. Een klein bedankje aan Twitter is dus wel op zijn plaats, dus Twitter, bedankt! Om niet te verzanden in pathetisch gedoe richting…
continue reading →
"Bij de loodgieter lekt de kraan", wordt wel eens gezegd. Nu ben ik zoon van een loodgieter - en bij ons lekte de kraan nooit: werd mijn vader gek van - maar, om de vergelijking af te maken, mijn eigen website was er niet echt eentje om trots op te zijn. Simpelweg te druk met klussen voor anderen. Maar daar gaat, zoals jullie reeds kunnen zien, verandering in komen: de Grote Verbouwing is begonnen! Gaat ongeveer een weekje duren. Dat jullie het weten.
continue reading →
Hoewel ik het een warm hart toedraag, vind ik MVO - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen - maar een rare term. Ten eerste omdat ondernemen per definitie een maatschappelijke activiteit is. En ten tweede, omdat de term ‘verantwoord’ de indruk wekt dat het wordt gedaan omdat anderen er om vragen, dus niet vanuit een intrinsieke motivatie. “U vraagt om verantwoording, wij draaien een mooi MVO verslag in elkaar.” Op zich prima, vooral blijven doen, maar verantwoording afleggen gaat niet ver genoeg. Een onderneming moet zich niet langer verantwoorden áán de maatschappij, maar verbinden mét de maatschappij. Het zijn geen twee losse entiteiten. Het is één is ook het ander. Als je je als onderneming daadwerkelijk verbindt met de wereld om je heen, dan zul je haar koesteren. Want de wereld, dat ben jij.
(meer…)
En of ik slow ben. Pas gisteren ontdekte ik het
Slow Media Manifest dat al in 2010 verscheen. Een oproep om bewuster media te consumeren en te produceren. Zeg maar “slow food” voor media. Een goed verhaal, dat verder verteld moet worden. Bij deze!
Kwantiteit of kwaliteit?
In het huidige medialandschap is het vaak kwantiteit boven kwaliteit. Er worden steeds sneller en steeds meer media de wereld in geslingerd. Is media verworden tot fast food? Het lijkt er wel op. We consumeren media zonder er van te genieten, zonder ze echt de aandacht te geven die ze verlangen. Al zappend en twitterend trekt de bonte media stoet aan ons voorbij. Ondertussen staren producenten zich blind op bezoekers- en kijkcijfers. Veel is goed. Weinig is niet goed. Werpwerpmedia worden aan de lopende band geproduceerd en verdwijnen even gemakkelijk in de prullenbak. Voor Slow Media, groeidiamantjes, pareltjes in wording, is geen oog. Mislukt is mislukt. Adieu, tot ziens, tot nooit meer.
(meer…)
Op 1 mei is het zover! Dan stop ik met mijn (parttime) dienstverband en ga ik voor de volle 100% ondernemen! Na vijf jaar parttime ondernemen is het tijd voor de volgende stap. Ik ben er klaar voor: ik heb een mooi vast klantenbestand, genoeg ervaring, een prima netwerk en geen bezwaar tegen een paar maanden droog brood, dus ik ga het avontuur vol vertrouwen aan. Zin in! Wat ik ga doen? Ik zal me blijven richten op freelance online marketing klussen en advies, maar ga mezelf nu ook als interim (online) marketeer…
continue reading →

Bloggen is dood, zeggen ze. Als je die van mij bekijkt zou je het inderdaad gaan geloven. Geen tijd, geen inspiratie, je kent het wel. Slappe excuses natuurlijk, maar in ieder geval geen goed recept voor een succesvolle blog. Tot zover hoe het niet moet, maar ik beloof beterschap in 2011, want ik geloof nog steeds in het medium. Een blog biedt namelijk ruimte aan unieke content. Aan stukken met diepgang. Aan interessante beschouwingen. En niet te vergeten: aan interessante tegenbeschouwingen. Dit jaar blaas ik mijn blog nieuw leven in. Later dit jaar komt er zelfs een redesign, want het huidige jasje is wel aan vervanging toe (die rare goudvissen; wie heeft dat bedacht?).
(meer…)

Vreemd. Ik heb nu bijna een week niet getwitterd. Eerst noodgedwongen, want ziek. Later bewust, want gefascineerd door het feit dat het aantal volgers blijft toenemen terwijl ik niets doe. Dat voedde mijn (toch al niet aflatende gedachten) over (en vooral aan)
Twitter.
Eens in de zoveel tijd rijst bij mij de vraag “Waarom Twitter ik?”. Wat als ik niet meer Twitter.....
“Ben” ik dan niet meer? Stort mijn zorgvuldig opgebouwde netwerk dan in? Zullen mijn 862 volgers mij missen? Het antwoord is vooralsnog drie maal nee, want hoewel ik geen updates meer verstuur blijven mensen mij volgen, lijken mijn volgers me (nog?) niet te missen en “ben” ik nog steeds. En zo borrelde die beroemde Shakespeare frase naar boven. In onvervalst Twitteriaans natuurlijk.
(meer…)