Marketeer wordt webwinkelier – Deel 1: Dromen, denken, doen!

barcode2In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop.... Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck! Het spookt al een tijdje door mijn kop. Een webwinkel starten. Als (serieuze) bijzaak. Internetmarketing blijft natuurlijk de kern van mijn bedrijf, maar na een paar jaar in de dienstensector begint het toch een beetje te kriebelen. Het lijkt mij leuk om naast mijn diensten ook een mooi, eerlijk en vooral tastbaar product te gaan aanbieden. Gewoon iets wat je in je handen kunt houden. En passant doe ik ook nog eens bruikbare praktijkervaring op die ik weer voor mijn online klanten kan gebruiken. Mooie win-win situatie dus. Rijst wel de vraag: wat ga ik verkopen? (meer…)

12 Twitter Tips (met dank aan mijn volgers!)

twittervogels3Alle trendwatchers, marketinggoeroes en marktvorsers voorspellen dat social media in 2010 echt gaan doorbreken. Een mooi moment voor wat praktische Twittertips dacht ik. ’k Bleek echter niet de enige met dit illustere idee: in het Parool verschenen deze tips van @Jojanneke en @puur. Maar niet getreurd, hier nóg meer tips van mijn volgers op Twitter en ook een paar van mezelf. Na een oproep op twitter stroomden de tips binnen. Dames en heren volgers: hartelijk dank! En beste lezers, doe er je voordeel mee. En oh, schroom niet om nog wat extra tips achter te laten. (meer…)

Beste wensen voor 2010! (en JibJab terugblik op 2009)

Allemaal de beste wensen voor 2010! Dat het een mooi, duurzaam en internetterig marketingjaar mag worden. Ik heb er zin in! Een mooi getal, dat 2010. Het jaar begint witter dan wit hier in het pittoreske Benneveld (dik 15 cm sneeuw!). Het zo ontzettend winter, dat je bijna gaat geloven dat er geen klimaatproblemen meer zijn... Tot slot, deze geweldige terugblik op (het Amerikaanse) 2009 door de genieën van JibJab (met dank aan Marketingfacts). Kan nog net. Ik zal komend jaar vaker dan ooit bloggen, dus tot binnenkort.continue reading →

Marketing, MVO, internet en nieuwe media: trends 2010

glazenbol Het jaar is bijna om. Een mooi moment om vooruit te blikken. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen op het gebied van marketing, MVO, internet en nieuwe media? Ik verwacht dat maatschappelijk verantwoord ondernemen(MVO) blijft doorzetten ondanks dánkzij de crisis. Bedrijven zullen meer dan eens aan de bak moeten om hun imago hoog te houden, zeker nu consumenten het vertrouwen in veel gevestigde namen zijn verloren. Ik verwacht een heus MVO charme offensief (trend 1). Nauw samenhangend met deze eerste trend is de trend dat consumenten meer aandacht krijgen voor ‘echte’ en ‘authentieke’ merken (trend 2). Gebakken lucht kan in de uitverkoop. Op het gebied van internet en nieuwe media zie ik de volgende trends. Ten eerste is social media is ‘here to stay’ (trend 3). Dat mag geen verrassing heten. Verder verhuist internet van de PC naar mobiel en TV (trend 4). Het mobieltje maakt dat ‘location based services’ serieus zullen doorbreken (trend 5). De crisis laat ook op internet haar sporen na, dat staat vast. Bedrijven zullen nog meer op de kleintjes letten en dus beleeft ROI een opleving op het gebied van (internet)marketing (trend 6). Tot slot wordt ‘vinden’ nieuwe ‘zoeken’ (trend 7). Alerts en trackingsystemen zullen hun opmars maken. (meer…)

Free! van Chris Anderson helemaal gratis

chris-anderson-freeIk was al fan van Chris Anderson na het lezen van The Long tail, maar na het lezen van Free! kan deze man bij mij niet meer stuk. Afgelopen week heb ik de gratis download van het boek – ja, Chris doet het helemaal in stijl – eindelijk uitgelezen. Voor eenieder die zich met online business bezighoudt zijn beide boeken verplichte kost. In The Long Tail beschrijft Anderson hoe ‘niche marketing’ op internet werkt. In Free! houdt hij een prachtig betoog waarin hij stelt dat bedrijven in veel gevallen hun producten en diensten beter gratis kunnen aanbieden dan er geld voor te vragen. Google is daarbij het grote voorbeeld. Dit bedrijf biedt een gigantisch aantal diensten aan. Allemaal gratis. Met deze prijsstrategie is zij veel concurrenten te snel af. Anderson laat zien hoe Google en anderen dat doen, welk effect een prijsniveau van 0 heeft op de psyche van de consument en welke ‘gratis’ strategieën er zoal zijn. (meer…)

Twitteren op je Linkedin profiel

linkedinOnlangs deelde ik vol trots mee dat het gelukt was mijn Linkedin status updates en Twitter berichten met één handeling te updaten via Ping.fm (met dank aan Lifehacking.nl) Dat is nu alweer oud nieuws, aangezien Linkedin zelf met een oplossing is gekomen. Vanaf nu kan je namelijk je Linkedin status updates laten doorstromen naar Twitter en je 'Tweets' laten binnenstromen op Linkedin. Daarbij kan je er voor kiezen om alleen Tweets te laten binnenstromen met de hashtag #in. (meer…)

Blog Action Day ’09 vraagt aandacht voor “Climate Change”

15 oktober is het weer zover, dan is het Blog Action Day! Dit jaar is het thema "Climate Change". Duizenden bloggers verenigen zich die dag en schrijven allemaal over dat ene thema: klimaatsverandering. Vorig jaar lieten 11.999 bloggers - en ik - hun stem horen voor "Fair Trade". Heb jij ook wat te melden over klimaatsverandering? Doe dan mee! Registreer je blog op www.blogactionday.org en laat je horen.continue reading →

Even een verantwoorde smartphone kopen

nokia_n97_apple_iphoneVoor een eenpitter is duurzaam inkopen een makkie. Tenminste, dat dacht ik tot twee weken geleden. Gewoon je facturen op gerecycled papier printen en in een nog veel ‘verantwoordere’ FSC envelop versturen. Verder natuurlijk ook veel met de trein, site klimaatneutraal laten hosten en bij voorkeur digitaal werken, want dat scheelt papier. Zie daar de duurzame, ondernemende Mensch! Wat een feest en wat een makkie, dat duurzaam inkopen! Niet dus. (meer…)

Groene – en eetbare! – reclame

curb_cropadDe meeste consumenten zijn ronduit sceptisch over groene reclame, zo bleek eerder uit dit onderzoek. Met name duurzame, goed geïnformeerde consumenten hebben een hekel aan de duurzaamheidsclaims die fabrikanten omwille van hun imago de wereld in slingeren. De rest van de consumenten gedoogt de groene boodschappen, maar of ze ze ook geloven? Geloofwaardig groen en duurzaam adverteren is een vak apart. Ik beloof bij deze dat ik daar later nog eens een blog aan besteedt. Voor nu beperkt ik me tot een aantal leuke, groene en duurzame manieren van adverteren die ik de afgelopen tijd tegenkwam. (meer…)