Blog

Groene – en eetbare! – reclame

curb_cropadDe meeste consumenten zijn ronduit sceptisch over groene reclame, zo bleek eerder uit dit onderzoek. Met name duurzame, goed geïnformeerde consumenten hebben een hekel aan de duurzaamheidsclaims die fabrikanten omwille van hun imago de wereld in slingeren. De rest van de consumenten gedoogt de groene boodschappen, maar of ze ze ook geloven? Geloofwaardig groen en duurzaam adverteren is een vak apart. Ik beloof bij deze dat ik daar later nog eens een blog aan besteedt. Voor nu beperkt ik me tot een aantal leuke, groene en duurzame manieren van adverteren die ik de afgelopen tijd tegenkwam.

Lokaal en/of regionaal adverteren bij Google. Hoe doe je dat?

adverteren_google_maps_emmenAdverteren bij Google is niet alleen weggelegd nationaal opererende bedrijven. Ook lokale en/of regionale ondernemers kunnen er hun voordeel mee doen. Zo kan je een lokale c.q. regionale advertentiecampagne opzetten bij Google AdWords, waarbij je advertenties alleen worden getoond bij zoekopdrachten uit de regio van jouw keuze. Of zet je bedrijf letterlijk op de kaart zet met Google Maps. Hoe gaat dat in zijn werk? In deze blog ga ik daar dieper op in.

Status updates en blogs koppelen aan Twitter, Hyves, Facebook en Linkedin

ping_fm_logoIk heb een broertje dood aan dingen dubbel doen. En dus verspreid ik mijn blogs automatisch naar Hyves, Linkedin en Twitter via RSS. Handig, maar niet genoeg, want mijn status updates op Twitter, Hyves (wie-wat-waar) en Linkedin deed ik sinds kort nog altijd stuk voor stuk. Dat moet toch vanaf één centrale plek kunnen? Ja, dan kan! Sinds kort verspreid ik via Ping.fm mijn status updates met één druk op de knop naar mijn Twitter, Hyves, Plaxo, Facebook én Linkedin profielen.

Paus ziet heil in reclame

Voor het eerst sinds haar bestaan gaat Radio Vaticaan reclame uitzenden. BBC meldt dat Paus Benedictus persoonlijk de commerciële aanpak heeft goedgekeurd. Oei, oei, oei, wat een zonde.

Het Vaticaan rekent op 100.000 tot 200.000 euro aan inkomsten en hoopt daarmee de zender, die jaarlijks 20 miljoen kost, in de lucht te kunnen houden. Het Italiaanse energiebedrijf Enel heeft de primeur en zal haar boodschap prediken in vijf talen.

Een Twaraton, dat wordt zweten…

Twilliciteren, twacatures, twitnicks…. ik had er allemaal al eens van gehoord. Een beetje fanatieke Twitteraar (Twitterazi) plakt overal TW voor. Maar een Twaraton – een marathon tweet – dat is nieuw voor mij. Grappig. Isabella Foundation, de stichting die de twarathon organiseert, gaat 42 uur, 19 minuten en 5 seconden lang mensen informeren over het doel van de stichting. Pfiew, dat wordt een lang verhaal…. Ik doe een Twukkie tussendoor, OK?

Google AdWords in een nieuw jasje

nieuwe_google_adwords_interfaceGoogle AdWords – het programma waarmee je advertenties kunt plaatsen op o.a. Google.nl  – krijgt een nieuwe look en feel. Momenteel kan je de nieuwe interface al uitproberen (joepie, weer een bèta….).

Mijn eerste bevindingen zijn positief. Qua design heeft de nieuwe AdWords module veel weg van Google Analytics, het statistieken programma van Google. De wijzigingen zorgen voor meer gebruiksgemak, makkelijkere navigatie en beter inzicht in de trends.

Twittermaniak

Twitter is uiterst besmettelijk. Las ik vroeger (2 weken geleden) ’s ochtends eerst mijn mail, nu denk ik me tijdens het ontbijt al suf over een originele openings-tweet. (Nog geen enkele keer gelukt…) Want wie niet tweet bestaat niet.

Mijn eerste schreden op het microblogpad werpen inmiddels haar vruchten af: 22 zielen blijken mij te willen volgen en ik ben inmiddels zelfs in de duurzame twittergids beland. Hoera! Met stip op plek 37. Blijkbaar maken mijn verrichtingen indruk. Zelfs Amnesty en Milieudefensie volgen mij nu.

Ook benieuwd naar mijn dag-tot-dag berichtgeving? Kijk op Twitter.com/FrankRozendaal.

Vijf marketing- en reclametips om de kredietcrisis het hoofd te bieden

Een beetje crisis is zo slecht nog niet. Veel bedrijven houden momenteel hun marketing- en reclamebudget flink tegen het licht. Er moet meer worden gedaan met minder budget. Dat dwingt tot creativiteit. Er wordt meer gefocussed op ‘return on investment’ (ROI) en de gebakken lucht campagnes verdwijnen in de prullenbak. Drie keer hiep, hiep, hoera! Maar nu? Hoe voorkom je dat een kleiner reclamebudget niet averechts werkt, dat je niet verder wegzakt? Hieronder een aantal marketing- en reclametips die kunnen helpen.