Van money-first naar impact-first

Eigenlijk is duurzaamheid een hartstikke simpel concept. Je kan alles duurzaam doen. Plak er duurzaam voor en je doet iets wat je al deed, maar dan duurzaam. Waarom zo weinig organisaties er daadwerkelijk werk van maken? Wellicht omdat het in de praktijk toch net iets moeilijker is. Vaak ook omdat men denkt dat duurzaam duurder is. Maar nog vaker omdat duurzaamheid niet in het DNA van de organisatie zit. Veel organisaties zijn niet impact-first maar money-first. Dat botst met het duurzaamheidsdenken. Dat je met duurzaamheid winst kunt maken bewijzen steeds meer ondernemers, maar…continue reading →
Wat als we die lockdown nu eens omarmen als slow down?

Wat als we die lockdown nu eens omarmen als slow down?

Slow businesses groeien uiteindelijk groter en dieper dan fast businesses. Toch is dat laatste de norm: in ondernemersland moet het altijd harder, groter en beter. Als marketeer werd ik daar meestal op afgerekend. Vroeger ging ik daar in mee: ik werkte me werkelijk waar de tyfus en wilde vooral voor ‘de grote merken’ werken. Totdat ik ontdekte dat die merken hol en leeg zijn. Betekenisloos. “A business that makes nothing but money is a poor business”, zei Henry Ford ooit eens. Hij was zijn tijd ver vooruit. Toch hebben weinigen iets geleerd van…continue reading →

Doendenken

Ik zie dat mijn laatste blog alweer uit 2013 stamt. Time flies! Hier geen verslag over de afgelopen jaren, wel een blik op de toekomst. Want die vorige blog mag dan oud zijn, hij is eigenlijk nog verrekt actueel en ik ben wederom met hetzelfde bezig. Nu echter met een andere insteek. "Samenwerken is het nieuwe concurreren" Dat schreef in 2013. Samen met Martine - mijn vriendin en compagnon - werk ik nog steeds volop samen aan ons bedrijf. En ik kom de laatste tijd ook weer veel leuke, duurzame mensen tegen waarmee…continue reading →

Samenwerken is het nieuwe concurreren

Sinds deze week staat de website van Man on the Moon live, de nieuwe naam achter mijn online diensten. Met Man on the Moon ga ik "mensen met merken verbinden via digitale media". Tot zover niets nieuws onder de zon, want dat deed ik onder mijn eigen naam ook al. Wel nieuw is dat ik mijn netwerk nadrukkelijker naar voren ga brengen. Man on the Moon werkt namelijk met een netwerk van freelance online professionals. Zo heb je voor iedere klus de juiste online man of vrouw. Online marketing klussen blijf ik gewoon…continue reading →

ZZ2-ers

En toen waren we met z'n tweeën. Sinds vorige maand werk ik samen met Martine Schut onder de naam Schut & Rozendaal. Dat zat al een tijdje in de pijplijn - sterker nog: sinds januari werken we al samen - maar nu is het officieel. We blijven doen wat we deden, zij het nu met z'n tweeën. We kennen elkaar al jaren, want naast onze onderneming delen we ook ons huis, auto, tuin, bank, bed, boeken, tv, ..... Met dit 1 mans + 1 vrouwsbedrijf zullen we de huidige activiteiten voortzetten en nieuwe…continue reading →

Volgen volgens Frank: #FF @crowdrevolt @roemen @lekkerndboer omdat…

Vrijdag, dus hier mijn Follow Friday tips! Met een beetje uitleg, anders blijven het van die losse flodders. Vanaf nu probeer ik je iedere vrijdag drie inspirerende Twitteraars voor te schotelen. Mensen en bedrijven die je volgens mij niet mag missen. Hier komen de eerste! CrowdRevolt (@crowdrevolt) Kwam ik vorige week tegen met een Livestream over Crowdfunding, gepresenteerd door de heren van Douw&Koren, Simon Douw (@simondouw) en Gijsbert Koren (@gwkoren). Die aflevering kun je nog terugkijken. CrowdRevolt is een interactieve zender, die je inspiratie en energie wil geven en 'changemakers' wil verbinden. Ze…continue reading →

Virtueel boeren is hot!

Mocht het je ontgaan zijn, ik organiseer ook dit jaar weer de open dagen bij een kleine tweehonderd biologische boeren in Nederland. Lekker naar de Boer is komende weekend en dan kun je met eigen ogen zien met hoeveel liefde en passie die boeren te werk gaan. Door dit project ben ik nogal in boerensferen, dus het kan aan mij liggen, maar ik zie ook steeds meer virtueel geboer, zoals online boerengames en heuse online tuintjes en boerderijen, dus sites waar je 'echt virtueel' kunt boeren. Ja, boeren zijn hot, ook online! Die…continue reading →

Crowdfunding: cash meets sociaal kapitaal

Als voormalig bankmedewerker wist ik het al: voor een kleine zakelijke financiering hoef je bij de bank niet aan te kloppen. Het is voor een bank nu eenmaal makkelijker om 1x een half miljoen te financieren, dan 10x € 50.000. Maar, als ondernemer weet ik inmiddels ook dat ik die 'kleine' bedragen juist nodig heb om mijn plannen te verwezenlijken. Dus hoe kom ik aan dat geld? Het antwoord is: via crowdfunding. Daarmee haal je veel kleine bedragen op bij de grote massa. Hoe je dat doet en wat daar bij komt kijken staat uitgelegd…continue reading →

Plaats een link en maak kans op een fles Champagne!

Het is druk, druk, druk aan mijn kant, dus weinig tijd om te bloggen. Tot eind maart loop ik vier dagen per week rond op de online afdeling van ANWB Verzekeringen, als interim online marketeer. Mooie klus, waar ik me helemaal kan uitleven met SEO, affiliate marketing en online campagnes! Na maart blijf ik daar nog drie dagen, dus dat geeft meer tijd voor andere klussen, nieuwe plannen en niet te vergeten: mijn webshops. Plaats een link en maak kans op een fles Champagne naar keuze! Na BiologischeWijnwinkel.nl en BiologischeWijnwinkel.be heeft nu ook…continue reading →

World Clean Up 2012: grootste schoonmaak ooit dankzij Google Maps en Social Media

Het was mei 2009. Ik zat tot over mijn oren in de duurzame wereld dankzij mijn werk voor de ASN Bank. Ik dacht over alle goede initiatieven inmiddels wel gehoord te hebben, totdat ik onderstaand filmpje op PINC zag, waarin Tiina Urm over haar project “Cleaning Estonia” sprak. Zij had het wilde plan opgevat om in 1 dag heel Estonia te ontdoen van zwerfvuil. Het is haar gelukt. Dankzij slimme inzet van Google Maps en sociale media wisten zij en haar vrienden het hele land in beweging te brengen. Ik heb dit voorbeeld…continue reading →