Blog

Van money-first naar impact-first

Eigenlijk is duurzaamheid een hartstikke simpel concept. Je kan alles duurzaam doen. Plak er duurzaam voor en je doet iets wat je al deed, maar dan duurzaam. Waarom zo weinig organisaties er daadwerkelijk werk van maken? Wellicht omdat het in de praktijk toch net iets moeilijker is. Vaak ook omdat men denkt dat duurzaam duurder is. Maar nog vaker omdat duurzaamheid niet in het DNA van de organisatie zit.

Veel organisaties zijn niet impact-first maar money-first. Dat botst met het duurzaamheidsdenken. Dat je met duurzaamheid winst kunt maken bewijzen steeds meer ondernemers, maar toch wordt – zeker in de ondernemershoek – vooral gekeken naar winst in de financiële zin, minder in de maatschappelijke zin. Winst is zeker van belang, voor continuïteit en investeringen, maar er zijn baasjes voor wie de winst nooit genoeg zal zijn. Die hebben dan ook een broertje dood aan duurzaamheid, want dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van de winstmaximalisatie. Andersom slaat het bij pure impact-ondernemers wel eens de andere kant op: op idealisme alleen kan je geen gedegen bedrijf bouwen.

Ik roep iedere ondernemer, medewerker, manager en bovenbaas op om eens na te denken over de impact van zijn of haar organisatie. Waarom is duurzaamheid wel/geen thema binnen jouw club? Wordt het niet eens tijd om het roer om te gooien en ‘meerwaarde’ i.p.v. ‘eigen waarde’ als uitgangspunt te nemen?

Er staat een hele generatie klaar om duurzame organisaties te omarmen. De jeugd van tegenwoordig, Generatie Z – de consumenten en medewerkers van de toekomst – hechten veel waarde aan thema’s als duurzaamheid, openheid en inclusiviteit.

Wie de duurzaamheidsboot voorbij laat gaan, haakt niet aan op deze doelgroep van de toekomst. Duurzaamheid wordt een externe factor van belang, dus als je het zelf niet belangrijk vindt, dan is het misschien wel belangrijk om deze reden.

Wat als we die lockdown nu eens omarmen als slow down?

Slow businesses groeien uiteindelijk groter en dieper dan fast businesses. Toch is dat laatste de norm: in ondernemersland moet het altijd harder, groter en beter. Als marketeer werd ik daar meestal op afgerekend. Vroeger ging ik daar in mee: ik werkte me werkelijk waar de tyfus en wilde vooral voor ‘de grote merken’ werken. Totdat ik ontdekte dat die merken hol en leeg zijn. Betekenisloos. “A business that makes nothing but money is a poor business”, zei Henry Ford ooit eens. Hij was zijn tijd ver vooruit.

Toch hebben weinigen iets geleerd van zijn woorden. Zelfs zijn eigen Ford dendert mee in de ratrace. Dat het anders kan wordt echter dag in dag uit bewezen. Tijd om eens een paar van die bewust trage doch gestage bedrijven in het zonnetje te zetten.

Eerst maar eens Odin, een biologische coöperatie uit Geldermalsen met 10.000 leden. Winst draait bij hen niet alleen om geld. Ze willen eerst en vooral eerlijk voedsel uit een gezonde keten aanbieden. Samenwerken krijgt bij deze unieke coöperatie – die uit zowel producenten, consumenten als medewerkers bestaat – een heel nieuwe betekenis. Iedereen profiteert binnen dit bedrijf. Eigenlijk kan je ze geen trage groeier noemen, want ze hadden binnen no time meer dan 10.000 leden en er komen steeds nieuwe vestigingen bij. Toch kiezen ze bewust voor een rustig groeipad. Meer vestigingen is niet de uitdaging, meer meerwaarde wel, dat is waar ze voor gaan.

Dan een ander winkelbedrijf: Dille & Kamille. Een formule die al jaren tegen de stroom in beweegt. En doordat ze al jaren hun eigen pad volgen hebben ze een heel eigen karakter gevormd. Hun klanten gaan zelfs liever naar de echte winkel dan naar de webwinkel van het bedrijf. Die webwinkel doet het eigenlijk niet zo heel erg goed vergeleken bij de fysieke vestigingen. Dille & Kamille biedt beleving van een heel eigen soort. Zonder grootscheepse reclamecampagnes en aangedikte branding heeft het bedrijf nu 36 eigen winkels (dus geen franchise) in Nederland en België. Veel snelle jongens stranden voordat ze dat aantal weten te bereiken.

Tot slot Gulpener, één van de duurzaamste familiebedrijven van Nederland. Het is de grootste kleine brouwer van Nederland met wortels diep in de Limburgse heuvels. Bier is een massamarkt. “Bier brouwen is vaten sjouwen” wordt wel eens gezegd. Als je je in die wereld van schaalvergroting weet te handhaven als lokale, kleine speler dan doe je iets goed. Gulpener begreep al snel dat MVO verder gaat dan een mooi praatje. Ze voegden de daad bij het woord en besloten van meerwaarde te zijn voor de hele regio. Boeren uit de buurt verbouwen nu op duurzame / biologische wijze brouwgerst voor de brouwer. Dat verkleint de ecologische voetafdruk en maakt dit bier een echt streekbier. Je ziet het voor je terwijl ik dit typ. En in al die eenvoud is dat de kracht van dit merk: het is waarlijk lokaal en duurzaam bier. Bier waar Gulpen trots op is en waar veel ondernemers uit allerlei sectoren een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

Ken jij ook mooie slow businesses? Ik hoor je suggesties graag hieronder. Rustig ‘an, kom je verder mee!

Doendenken

Ik zie dat mijn laatste blog alweer uit 2013 stamt. Time flies! Hier geen verslag over de afgelopen jaren, wel een blik op de toekomst. Want die vorige blog mag dan oud zijn, hij is eigenlijk nog verrekt actueel en ik ben wederom met hetzelfde bezig. Nu echter met een andere insteek.

“Samenwerken is het nieuwe concurreren”
Dat schreef in 2013. Samen met Martine – mijn vriendin en compagnon – werk ik nog steeds volop samen aan ons bedrijf. En ik kom de laatste tijd ook weer veel leuke, duurzame mensen tegen waarmee ik samenwerkingen aan het optuigen ben. Want samen bereik je meer! Ik werk al jaren veelvuldig samen, maar het verschil is dat ik nu een duidelijke focus heb: de wereld verbeteren. 

Laat ik dat maar eens hardop uitspreken, want ik sprak onlangs iemand die dacht ik ik mijn ideologische veren de afgelopen jaren had afgeschud. Ik ben blijkbaar (te?) stil geweest, maar in deze stilte ben ik wel van bedenken naar nadenken naar doendenken gegaan. En dat doendenken ga ik nu uitrollen. En dus gaat de PR machine weer zachtjes aan draaien.

Doen wat ik al lang had bedacht
Ik ben nu iets doen wat ik al jaren geleden heb bedacht: ik ben bezig een groen en duurzaam bureau uit de grond te stampen. Daarvoor heb ik inmiddels een behoorlijk netwerk van goede, leuke, groene mensen om me heen verzameld en ik heb mijn schroom overwonnen om ook gewoon de telefoon op te pakken en te gaan bellen naar leuke en mooie opdrachtgevers. Die blijken dat nog leuk te vinden ook en tot mijn stomme verbazing vind ik het zelf eigenlijk ook best aardig om koude acquisitie te doen. Praatje maken hier, praatje maken daar. Het gaat me best aardig af en de eerste mooie klusjes komen binnen.

In de afgelopen tien jaar heb ik nooit aan acquisitie gedaan: ik heb alles met SEO en via mijn netwerk opgebouwd. Maar als je niet stuurt op wie je wilt bedienen, dan krijg je wat je krijgt. Dat levert wel poen op, maar geen mooi bureau. En juist een ‘mooi bureau voor mooie merken’ is wat ik wil bouwen. En dus doendenk ik nu ook hardop, opdat mijn plan wereldkundig wordt.

Tot zover de stilte. Bereid je voor op meer duurzaam gedoe vanuit mijn kant.

Samenwerken is het nieuwe concurreren

Sinds deze week staat de website van Man on the Moon live, de nieuwe naam achter mijn online diensten. Met Man on the Moon ga ik “mensen met merken verbinden via digitale media”. Tot zover niets nieuws onder de zon, want dat deed ik onder mijn eigen naam ook al. Wel nieuw is dat ik mijn netwerk nadrukkelijker naar voren ga brengen. Man on the Moon werkt namelijk met een netwerk van freelance online professionals. Zo heb je voor iedere klus de juiste online man of vrouw. Online marketing klussen blijf ik gewoon zelf doen, maar voor online werk daarbuiten – denk aan dingen als user experience, online copywrting en webdesign – zoek ik dus nadrukkelijker de samenwerking met anderen, want samenwerken is als je het mij vraagt de sleutel tot succes. En het is daarnaast ook nog eens veel gezelliger. Neem gerust eens een kijkje op de site van Man on the Moon!

P.S. 1
En deze blog dan? Tja, die was toch al niet echt levendig… Ik pak het bloggen over online marketing opnieuw op via de site van Man on the Moon en vakblogs. Deze blog gaat in de ijskast. R.I.P.

P.S. 2
Mocht je, net als ik wijngek of foodie zijn, kijk dan eens op Frank’s Food Blog. Daar vind je regelmatig lekkere blogs over biologische wijn en eerlijk en lokaal eten. Ook heel smakelijk!

ZZ2-ers

En toen waren we met z’n tweeën. Sinds vorige maand werk ik samen met Martine Schut onder de naam Schut & Rozendaal. Dat zat al een tijdje in de pijplijn – sterker nog: sinds januari werken we al samen – maar nu is het officieel. We blijven doen wat we deden, zij het nu met z’n tweeën. We kennen elkaar al jaren, want naast onze onderneming delen we ook ons huis, auto, tuin, bank, bed, boeken, tv, …..

Met dit 1 mans + 1 vrouwsbedrijf zullen we de huidige activiteiten voortzetten en nieuwe activiteiten ontwikkelen. Ik blijf adviseren en interimmen op het gebied van (online) marketing, Martine runt de wijnshops en is bezig om een nieuwe shop op poten te zetten. Schut & Rozendaal zal voorlopig niets meer zijn dan het bedrijf op de achtergrond. We zullen met onze eigen namen naar buiten treden, maar ook onder een aantal labels. Het eerste label heeft vandaag een beetje daglicht gezien. En er zullen er zeker nog meer volgen! Reken op veel online, groen en duurzaams.

Voor de goede orde onze nieuwe bedrijfsgegevens:

Schut & Rozendaal v.o.f.
Bennevelderstraat 46
7856 TC Benneveld
BTW NL851888380B01
KVK 55862292

Het bankrekeningnummer blijft hetzelfde: 12.80.33.533 Rabobank.

Volgen volgens Frank: #FF @crowdrevolt @roemen @lekkerndboer omdat…

Vrijdag, dus hier mijn Follow Friday tips! Met een beetje uitleg, anders blijven het van die losse flodders. Vanaf nu probeer ik je iedere vrijdag drie inspirerende Twitteraars voor te schotelen. Mensen en bedrijven die je volgens mij niet mag missen. Hier komen de eerste!

CrowdRevolt (@crowdrevolt)
Kwam ik vorige week tegen met een Livestream over Crowdfunding, gepresenteerd door de heren van Douw&Koren, Simon Douw (@simondouw) en Gijsbert Koren (@gwkoren). Die aflevering kun je nog terugkijken. CrowdRevolt is een interactieve zender, die je inspiratie en energie wil geven en ‘changemakers’ wil verbinden. Ze willen TV maken waarvan ze hopen dat je uit je bank opspringt, naar buiten stuitert en ook mee gaat doen. Klinkt goed! Volgen omdat dit best wel eens heel leuk zou kunnen worden! Eindelijk wel een bal op TV!

Nils Roemen (@roemen)
Vorige week was ik uitgenodigd voor een avond van blog HetKanWel (@hetkanwel) door duurzame mode webshop WatMooi (@watmooi). Daar sprak Nils Roemen. Nooit van gehoord. Bleek de jongen achter de hashtag (en bedrijf) #durftevragen te zijn. Hij hield een inspiratiesessie, die, verdomd, inderdaad behoorlijk inspirerend was! Mooi om te horen hoe hij als dik betaald consultant het roer heeft omgegooid en zich nu laat betalen via “waardebepaling achteraf” en zich inzet voor de Waarmakerij. Volgen omdat Nils heerlijk andersom denk dan de gemiddelde mens.

Lekker naar de Boer (@lekkerndboer)
OK, even wat reclame voor mijn eigen projectje. Moet kunnen toch? Een kleine 200 bio boeren houdt komend weekend open dag en ik hou je via dit account op de hoogte van de activiteiten. Tenminste, dat ga ik proberen, want ik sta morgen zelf de hele dag in Kloosterburen, puntje van Groningen, bij het prachtige bedrijf Landgoud (@Landgoud). Ik hoop dat ik daar mobiel bereik heb…. Volgen omdat het supermooi is om te zien hoe de biosector zich openstelt voor publiek.

Virtueel boeren is hot!

Mocht het je ontgaan zijn, ik organiseer ook dit jaar weer de open dagen bij een kleine tweehonderd biologische boeren in Nederland. Lekker naar de Boer is komende weekend en dan kun je met eigen ogen zien met hoeveel liefde en passie die boeren te werk gaan. Door dit project ben ik nogal in boerensferen, dus het kan aan mij liggen, maar ik zie ook steeds meer virtueel geboer, zoals online boerengames en heuse online tuintjes en boerderijen, dus sites waar je ‘echt virtueel’ kunt boeren. Ja, boeren zijn hot, ook online!

Die games zijn leuk – Farmville kennen we allemaal – en sommigen doen zelfs aan biologisch boeren, maar dat virtueel boeren, ook wel ‘remote farming’, dat is echt super. Het dicht de kloof tussen de akker en je bord op een moderne manier. Hier wat mooie voorbeelden.

De eerste: Le Verdure Del Mio Orto
Deze Italiaanse bioboer zag als eerste het virtuele gat in de markt. Ik heb dit project vaak als voorbeeld gebruikt (uit 2009!) en het blijft fantastisch. Je geeft aan op hoeveel vierkante meter je wilt boeren. Het systeem rekent uit hoeveel je dat kost en wat de verwachte opbrengst is, dus voor hoeveel personen. Vervolgens kun je je wortels, kolen en sla via een supermooie interface je virtuele tuin in slepen. De groenten ploppen op je scherm de grond in.

En nu komt het mooiste van alles: de boer gaat jouw teeltplan in het echt uitvoeren en je kunt gedurende het seizoen ‘echt’ (laten) oogsten! En als je wilt zien hoe alles groeit en bloeit, dan houdt de echte boer – tegen betaling uiteraard – een fotodagboek voor je bij! Voor € 39 regelt ‘ie ook nog een vogelverschrikker, zo’n echte, met strohoed. Geweldig! Boeren zonder vies te worden, maar wel met echte groeten uit je eigen tuin. Virtueel geteeld, maar het zal er niet minder om smaken. Ook ideaal voor stadsmensen zonder tuin.

MyFarm: community growing
Aan de overkant van de Noordzee pakket de Engelsen het virtueel boeren, natuurlijk, op hun eigen manier aan. Daar kregen 10.000 consumenten een stem in een echt boerenbedrijf. De deelnemers van MyFarm discussiëren over de gang van zaken op de boerderij en maken beslissingen via maandelijkse stemmen. De community bepaald dus welke gewassen er worden geteeld, wanneer er wordt geoogst en welke machines er worden aangekocht.

Via blogs, Twitter en webcams wordt de community op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen op de boerderij. De RamCam, een webcam gemonteerd aan de hoorn van een ram, geeft je een prima indruk hoe het er aan toe gaat op de boerderie….

 

Grow the Planet: online moestuin en ruilplaats voor groenten
In Amerika biedt Grow the Planet mensen met een moestuin een online community: je kunt je eigen moestuin online zetten. Je moet dus zelf grond of een balkon hebben. Anderen kunnen daarop reageren en kunnen je tips geven. De wet verbiedt om de geteelde groenten te verkopen, maar geen probleem, ruilen mag wel. Dat kan ook online. Dit platform ziet er supergelikt uit, laat dat maar aan die Amerikanen over, en je kunt je tuintje zelfs via de smartphone beheren!

More to come……: Farmhopping
Vandaag las ik dat ze in Hongarije bezig zijn met Farmhopping. Via dit platform kunnen consumenten deels eigenaar worden van boerderijen en hun eigen boerderij managen via het internet. Ik ben heel benieuwd! Klinkt als ‘de vruchten plukken’ van je investering…. In de gaten houden dus!

Weet jij nog meer mooie voorbeelden? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd!


Crowdfunding: cash meets sociaal kapitaal

Als voormalig bankmedewerker wist ik het al: voor een kleine zakelijke financiering hoef je bij de bank niet aan te kloppen. Het is voor een bank nu eenmaal makkelijker om 1x een half miljoen te financieren, dan 10x € 50.000. Maar, als ondernemer weet ik inmiddels ook dat ik die ‘kleine’ bedragen juist nodig heb om mijn plannen te verwezenlijken. Dus hoe kom ik aan dat geld? Het antwoord is: via crowdfunding. Daarmee haal je veel kleine bedragen op bij de grote massa.

Hoe je dat doet en wat daar bij komt kijken staat uitgelegd in het handzame boekje “Crowdfunding”. In binnenzakformaat en letterlijk in een uurtje uit. Het boekje leert je de basis van het crowdfunden. Ik was al enthousiast, maar ben nu nog enthousiaster! Grote voordeel van crowdfunding is wat mij betreft namelijk dat een crowdfunding campagne, een financieringsronde / marketingonderzoek / klantenbinder in een is. Je krijgt niet alleen cash, maar je ook een flinke scheut ‘social kapitaal’.

Crowdfunden is deels zakelijk, maar ook deels emotioneel. De gunfactor speelt een grote rol. En als mensen het je eenmaal gunnen, en geld in je ondernemersplan stoppen, dan fungeren ze vervolgens ook als vraagbaak en ambassadeur. Kijk, dat is ‘ondernemen anno nu’. En juist, er is een bank die dat reeds door heeft, en dat is de ABN-AMRO. Zij stapten onlangs met Seeds.nl in het gat dat crowdfunding heet. Voor initiatieven met een maatschappelijke meerwaarde nota bene! Wanneer komen ASN Bank, Triodos en Rabo met soortgelijke initiatieven?

Het boekje “Crowdfunding” is verkrijgbaar bij De Zaak en kost € 8,50.

Plaats een link en maak kans op een fles Champagne!

Het is druk, druk, druk aan mijn kant, dus weinig tijd om te bloggen. Tot eind maart loop ik vier dagen per week rond op de online afdeling van ANWB Verzekeringen, als interim online marketeer. Mooie klus, waar ik me helemaal kan uitleven met SEO, affiliate marketing en online campagnes! Na maart blijf ik daar nog drie dagen, dus dat geeft meer tijd voor andere klussen, nieuwe plannen en niet te vergeten: mijn webshops.

Plaats een link en maak kans op een fles Champagne naar keuze!
Na BiologischeWijnwinkel.nl en BiologischeWijnwinkel.be heeft nu ook BioChampagnebestellen.nl het licht gezien. Dat is mooi, maar nu begint het Grote Geoptimaliseer: ik wil scoren op relevante termen, opdat mijn shops hoog in Google komen. En daar kan ik jouw hulp bij gebruiken!

Het idee is simpel: plaats een link vanaf jouw blog of website naar één of meerdere  van mijn shops. Voor de wijn graag linken met de term “biologische wijn” (op deze manier dus, mag zowel naar de .nl als de .be) en/of voor de Champagne met de term “champagne bestellen“. Laat hieronder of via de mail weten dat je een link hebt geplaatst en je maakt kans op een fles Champagne naar keuze, die wij zullen verloten onder de deelnemers!

Mooie binnenkomer op de vroege morgen, niet? Champagne bij ontbijt, moet kunnen….. Maak er een mooie dag van!

World Clean Up 2012: grootste schoonmaak ooit dankzij Google Maps en Social Media

Het was mei 2009. Ik zat tot over mijn oren in de duurzame wereld dankzij mijn werk voor de ASN Bank. Ik dacht over alle goede initiatieven inmiddels wel gehoord te hebben, totdat ik onderstaand filmpje op PINC zag, waarin Tiina Urm over haar project “Cleaning Estonia” sprak. Zij had het wilde plan opgevat om in 1 dag heel Estonia te ontdoen van zwerfvuil. Het is haar gelukt.

Dankzij slimme inzet van Google Maps en sociale media wisten zij en haar vrienden het hele land in beweging te brengen. Ik heb dit voorbeeld vaak gebruikt in presentaties als voorbeeld hoe je een groep gelijkgestemden kunt mobiliseren, maar ik moet mijn presentaties aanpassen. Tiina en haar collega’s gaan het namelijk ietsjes groter aanpakken met Let’s do It: World Cleanup 2012. Jawel, de hele wereld krijgt een grote schoonmaakbuurt. En Google Maps, sociale media en smartphones gaan het doen.

Map the Waste
Het idee van World Cleanup is simpel. Eerst moet het illegale vuil in kaart worden gebracht. Illegale dumpplaatsen komen letterlijk op een Google Map te staan en het zijn jij, ik en de rest van de wereld die dat gaan doen met onze smartphone. Via de site kan je een app downloaden voor je iPhone of Android toestel. Deze tool zorgt ervoor dat je foto’s van een illegale dumpplaats wordt voorzien van geotags. Zodoende wordt het vuil wereldwijd in kaart gebracht en op basis van de coördinaten kunnen straks de lokale en regionale schoonmaakteams aan de slag.

Schoonmaak community
Onlangs vond de aftrap plaats, offline via een congres. Op dat congres werden ideeën, kennis en ervaringen uitgewisseld en werd de “crowd” geënthousiasmeerd. Er werd ook veel aandacht besteedt over de inzet van social media. Hoe gebruik je die en hoe creeert World Cleanup ook online een schoonmaakgolf. Slim, want de wereld schoonmaken doe je natuurlijk niet in je eentje. Daar heb je de vrienden van vrienden voor nodig, de buren van je buren, de straat naast jouw straat, de stad naast jouw stad, etc. De organisatie bestaat uit een centraal team en vele lokale teams op alle continenten van de wereld. (Op Trouw.nl/groen staat trouwens een leuk interview met de Nederlandse Jacqueline Slenders die bij dat congres aanwezig was.)

Momenteel wordt de diverse kanalen (Twitter, Facebook, YouTube) vooral gebruikt om te laten zien dat de community groeit en dat er her en der mensen opstaan, kortom als bewijs dat het broeit. Reuring maken en miljoenen mensen op de been brengen. Tussen 24 maart en 25 september zullen wereldwijd schoonmaakacties worden gehouden. Volgens de organisatoren ligt er her en der 100 miljoen ton afval. De grootste schoonmaak community ter wereld gaat dat opruimen.

Het klinkt ongelooflijk, maar ik geloof dat ze een heel eind gaan komen!